GTI haalt fel uit naar concurrent Fabricom

AMSTERDAM, 23 APRIL. “Strategische samenwerking interesseert Fabricom geen bal. Ze willen de macht.” Deze ferme taal was vanmorgen afkomstig uit de mond van directievoorzitter ir. J.A. Dekker van GTI Holding, bij de presentatie van het jaarverslag van het technisch installatieconcern. Dekker luchtte in het openbaar zijn hart over de overnamepoging door de Belgische concurrent Fabricom, die in februari van dit jaar aan het licht kwam. Achter Fabricom zit het Belgische concern Tractabel, dat op zijn beurt deel uitmaakt van het imperium van de Generale Maatschappij.

In het kader van de Wet Melding Zeggenschap bleek dat Fabricom in februari van dit jaar niet 8 procent van de aandelen GTI in handen had, waarvan men in Nederland uit ging, maar 32 procent. GTI reageerde daarop met het uitgeven van preferente aandelen, die de zeggenschap van Fabricom verwaterden. Het Belgische bedrijf sloeg terug door een procedure tegen deze beschermingsconstructie aan te spannen voor de Utrechtse rechtbank. Die zaak loopt nog steeds.

Dekker zei wel bereid te zijn om met Fabricom op deelgebieden samen te werken. Dat gebeurt nu al, bij voorbeeld bij werkzaamheden aan het Brusselse vliegveld Zaventem. De directievoorzitter ziet echter niets in het uit handen geven van de zelfstandigheid van GTI. “GTI ontstond zelf in de jaren zeventig uit een fusie, onder de vleugels van het SHV-concern. Dat heeft acht jaar lang interne strijd en stagnatie van winst en omzet opgeleverd. Dat willen we niet meer.” Ook zei Dekker in het begin van de jaren tachtig juist uit het SHV-concern te zijn gegaan omdat de holding boven GTI zijn strategische voordeel voor het bedrijf had verloren. “Om nu weer onder een holding te vallen, voegt niets toe aan GTI.”

GTI is volgens Dekker van plan om zelfstandig een van de grotere partijen op de Europese markt te worden. De omzet van 1,4 miljard gulden zal, grotendeels door overnames in Nederland, Duitsland, België en op termijn ook Frankrijk, moeten groeien tot 2 miljard gulden in 1994 en 4 miljard gulden over circa acht jaar. Het samengaan met Fabricom zou die strategie in de wielen rijden. Dekker zei bij het beleid van GTI te kunnen rekenen op de steun van de meerderheid van de aandeelhouders van GTI, waaronder de Vereniging van Effectenbezitters.