Bols poogt Recoara en Pejo te kopen

ROTTERDAM, 23 APRIL. Jenever- en likeurfabrikant Lucas Bols is in gesprek met de Italiaanse mineraalwaterproducent Italfin '80 over overneming van de merken Recoaro en Pejo.

Volgens in de Italiaanse krant La Repubblica heeft Bols voor producenten van Recoaro en Pejo tussen de 225 en 240 miljoen gulden geboden. Bols bevestigde vanmorgen dat er besprekingen aan de gang zijn, maar ontkende dat er al een bod is gedaan. “We staan aan het begin van de onderhandelingen. Er zijn nog helemaal geen vorderingen gemaakt”, aldus een woordvoeder.

Volgens La Repubblica moet Bols het opnemen tegen het Zwitserse Nestlé, dat onlangs, na lang touwtrekken met de Italiaanse familie Agnelli, in bezit is gekomen van de Franse mineraalwaterproducent Perrier. Of Nestlé op dezelfde merken aast als Bols, kon de woordvoerder niet bevestigen. Nestlé heeft met Perrier het grootste deel van de Franse mineraalwatermarkt in handen. In Italië wordt het meeste mineraalwater geproduceerd onder toezicht van de familie Agnelli en door voedingsmiddelenfabrikant BSN.

Bols is daarbij vergeleken een kleine marktpartij. Sinds 1981 wappert de vlag van Bols boven de Italiaanse bronwaterproducent Terme di Croco. In 1990 is het kleinere mineraalwatermerk La Toka in Italië aan het concern toegevoegd en vorig jaar heeft Bols Ottavio Riccadonna, producent van mousserende wijn en vermouth, overgenomen.

In zijn laatste jaarverslag (over 1991) sprak Bols al de verwachting uit dat zijn belangen in de alcoholvrije sector in Italië zouden worden uitgebreid. Volgens Bols zit er groei in de Italiaanse markt voor mineraalwaters en frisdranken. Daarentegen neemt de consumptie van gedistilleerde dranken in Italië af. Bols had in 1990 volgens de balans bijna 8 miljoen gulden aan liquide middelen. Daaruit kan ze overnemingen financieren.