Hema heeft plannen voor winkelketen Oost-Europa

AMSTERDAM, 22 APRIL. De Hema heeft serieuze plannen om een winkelketen op te zetten in Oost-Europa. De winkels zouden een deel van het Nederlandse assortiment (alleen de basisbehoeften) kunnen verkopen.

Dat maakte Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB) vanmorgen bekend bij de toelichting op de jaarcijfers. KBB onderzoekt in diverse Oosteuropese landen of de Hema er kan gedijen. “Een belangrijk probleem is het vinden van goede vestigingspunten”, aldus bestuurslid drs. M.J. van Seggelen. “Het is vaak moeilijk te achterhalen wie een pand bezit en de prijzen zijn exorbitant hoog.”

KBB heeft geen haast met de introductie van Hema in Oost-Europa. “Ik geloof niet in verhalen dat Duitse ondernemingen in snel tempo de Oosteuropese markt aan het opdelen zijn. Voor een goede winkelformule is altijd plaats”, aldus bestuursvoorzitter dr.ir. A. Maas.

Hema zou niet de eerste KBB-dochter zijn die de Oosteuropese markt betreedt. M&S Mode heeft onlangs een aantal vestigingen geopend in het oostelijke deel van Duitsland en Marskramer staat op het punt hetzelfde te doen.

De 200 warenhuizen van de Hema in Nederland gaven afgelopen jaar een winstdaling te zien. De omzet is vorig jaar met 1 procent toegenomen. De herstructurering die de winstgevendheid van de Hema moet vergroten, kost tussen de 20 en 25 miljoen gulden, zo maakte Maas vanmorgen bekend. Dat bedrag komt voor rekening van de Hema en wordt over drie jaar (tot 1994) uitgespreid.

Op het hoofdkantoor van de Hema zullen 200 van de 600 banen verdwijnen. De kosten van deze reorganisatie (25 miljoen gulden) zijn als bijzondere lasten in de rekening van KBB opgenomen.

Zoals eerder gemeld is het resultaat van KBB, exclusief de bijzondere baten en lasten, vorig jaar gedaald van 92,8 tot 85,1 miljoen gulden.