ACF in netwerk voor medische apparatuur

ROTTERDAM, 22 APRIL. ACF (farmaceutica en apparatuur voor de gezondheidszorg) heeft met een aantal grote buitenlandse concurrenten een overeenkomst gesloten over de stichting van een Europees netwerk. Het samenwerkingsverband richt zich op inkoop, marketing, automatisering en distributie van medische apparatuur.

Bestuursvoorzitter P.M. Slagmulder heeft dit gisteren meegedeeld bij de presentatie van ACF's jaarverslag. Behalve de Duitse Schulze, die een belang van 19 procent in ACF heeft en waarmee al samenwerking bestaat, heeft Alliance Santé, die 32 procent van de Franse markt bestrijkt, haar handtekening onder de overeenkomst gezet. ACF verwacht verder dat groothandels uit Italië, Spanje, Zwitserland en Scandinavië zullen meedoen.

Slagmulder hoopt dat de samenwerking zal resulteren in lagere inkoopprijzen, een sterkere positie ten opzichte van leveranciers, betere voorwaarden van automatiseringsleveranciers en verbeteringen in de logistiek.

ACF heeft de fase van herstructurering achter de rug, zei Slagmulder gisteren. Het bedrijf is echter nog hard bezig het rendement van de medicijnengroothandel Brocacef op te krikken en het aandeel van andere sectoren in het bedrijf te vergroten.

Winst en omzet moeten omhoog en het eigen vermogen moet ten opzichte van het totale vermogen worden verdubbeld, aldus ACF's bestuursvoorzitter. De vergroting van winst en omzet vinden voor een deel op eigen kracht plaats, maar zeker in de sectoren naast de groothandel (medische produkten, thuiszorg en overige) rekent Slagmulder op overnemingen. Zodoende moet er “meer evenwicht” in het bedrijf komen. De groothandel is nu met ongeveer de helft van het personeel goed voor ruim 90 procent van de omzet en meer dan de helft van het bedrijfsresultaat.

In de thuiszorg wil ACF groeien door twintig "thuiszorgwinkels' op te richten, waar gehandicapten, stoma-patiënten, diabetici en anderen terecht kunnen voor het hele scala van “thuiszorgprodukten”.