Taxichauffeurs tegen toename vergunningen

ROTTERDAM, 21 APRIL. Taxichauffeurs uit Rotterdam en Den-Haag voeren actie het vergunningenbeleid van de provincie Zuid-Holland. Ze vinden dat de provincie teveel vergunningen uitgeeft, waardoor de spoeling voor de taxichauffeurs te dun wordt.

Nadat in 1989 de wet personenvervoer werd gewijzigd, is het voor iedereen die 2000 gulden betaalt en kan aantonen dat hij minimaal 15.000 kilometer per jaar met klanten rijdt, mogelijk om bij de provincie Zuid-Holland een vergunning te krijgen voor de regio Den Haag of Rotterdam. Voor die tijd werden de taxi-vergunnigen uitgegeven door de gemeenten. Het aantal vergunningen hing toen af van het aantal inwoners van de gemeente.

De felle concurrentie in de branche bestaat al jaren. Verbale bedreigingen, vechtpartijen en (valse) bommeldingen waren in de afgelopen maanden in Den Haag het resultaat van het toenemend aantal taxi's. Gisteren en vandaag besloten de chauffeurs in plaats daarvan gezamelijk te protesteren tegen het vergunningenbeleid.

Volgens de provincie is het aantal vergunningen sinds oktober 1989 met slechts tien procent gestegen. De regio Rotterdam telt momenteel 1193 vergunningen, de regio Den-Haag 890. In januari dit jaar besloot de provincie om gedurende drie maanden geen vergunningen uit te geven. In die periode bekeek de provincie of het noodzakelijk de criteria om voor een vergunning in aanmerking te komen, te verzwaren. Afgelopen vrijdag besliste de provincie om door te gaan met het verstrekken van vergunningen.

Het provinciaal bestuur stuurde twee weken geleden een brief aan de gemeenten waarin nadrukkelijk werd verzocht het verstrekken van vergunnigen en de controle daarvan op zich te nemen. “De provincie is van mening dat zij niet instaat is tot een goede controle. Wij hebben geen middelen om problemen met de openbare orde adequaat op te lossen”, aldus een woordvoerder.

Volgens H.J. Grijpink van het openbaar lichaam taxivervoer Amsterdam en Zaanstreek (de vergunningverstrekker in die regio) zijn de Amsterdamse chauffeurs betrokken bij de acties omdat zij hun inkomsten bedreigd zien met de mogelijke invoering van de treintaxi. In Amsterdan kost een vergunning 1250 gulden. Een vergunning is in Amsterdam echter niet voldoende om aan de slag te gaan. “Als chauffeur moet je lid zijn van het Centraal Bureau Taxi's, anders heb je geen leven op een standplaats. Ik heb er best begrip voor de broodwinning van de chauffeurs, maar tegenwoordig wordt alles met geweld afgedwongen”, aldus Grijpink.