Order voor Nederlandse tunnel gaat naar België

ROTTERDAM, 18 APRIL. De opdracht voor de bouw van de Piet Heyn-tunnel onder het IJ in Amsterdam gaat hoogstwaarschijnlijk naar een samenwerkingsverband van Belgische aannemers. Het zou voor het eerst zijn dat Belgische bouwers erin slagen in Nederland zo'n grote order te verwerven. De tunnel kost 280 miljoen gulden.

Als de order naar België gaat, steken de Belgische bouwbedrijven de grote Nederlandse bouwers HBG, Ballast Nedam en Volker Stevin op hun "eigen' markt de loef af.

De Amsterdamse gemeenteraad heeft donderdag besloten om voor de bouw van de tunnel verder te praten met het consortium van de aannemers De Meyer, SBBM Besix, CFE en Van Laere en de baggeraar Dredging International. “Het is nog geen gunning van de bouwopdracht, maar een onderzoek of onze visie dat de offerte van de Belgen inderdaad de "meest economische' is inderdaad klopt”, zegt H. van Dijk van SAT, dat het bouwproject begeleidt namens de gemeente Amsterdam.

In de praktijk betekent dit dat de Belgen de opdracht vrijwel zeker in de wacht zullen slepen. Of de bouwers de goedkoopste aanbieding hebben gedaan, wil SAT niet zeggen. Van Dijk: “De term "meest economische' wil niet automatisch zeggen dat de Belgen de laagste inschrijving hebben gedaan en dat de Nederlanders hoger hebben ingeschreven. Voor Amsterdam spelen bijvoorbeeld bouwtijd en ruimtebeslag ook een rol”. Directeur A. van Overschelde van De Meyer, woordvoerder van het Belgische consortium, zegt echter wèl dat zijn consortium "de goedkoopste is'.

De Belgen maken voor het eerst zoveel kans doordat de opdracht openbaar is aanbesteed volgens de regels van de Europese Gemeenschap. Dat gebeurt nog zelden in Nederland. “Elke aannemer met voldoende omvang, een goede financiële positie en vooral voldoende referenties van vergelijkbare projecten kan meedingen”, zegt Van Dijk. Van Laere en De Meyer hebben bijvoorbeeld meegedaan aan de bouw van de Liefkenshoektunnel in Antwerpen, een project van 700 miljoen gulden.

De Hollandsche Beton Groep (HBG) wil zich "geen slechte verliezer' tonen. “It's all in the game. Met het toepassen van de EG-regels hebben wij kansen in België en zij kansen hier”, zegt woordvoerder F. Luyendijk. Volker Stevin en Ballast Nedam waren niet bereikbaar voor commentaar.

De Piet Hein-tunnel, waarvan de bouw deze zomer moet beginnen, is het eerste gedeelte van de IJ-boulevard, die het centrum met het oostelijk havengebied moet gaan verbinden. Behalve een autoweg komt er in de tunnel ook een sneltreinbaan naar de nog aan te leggen wijk Nieuw-Oost in wat nu nog water is.