Verbazing bij de Japanners over extreem schone Fords

TOKIO, 17 APRIL. Japanse autofabrikanten zijn verrast en geschokt door de melding dinsdag van de Amerikaanse autofabriek Ford dat het twee automodellen heeft ontwikkeld die aan de strenge milieu-eisen van Californië voldoen en dat het al denkt aan massaverkoop in mei.

Dat meldt vandaag het Japanse persbureau Kyodo. Tot nu toe hadden Amerikaanse, Japanse en Europese autofabrikanten volgehouden dat de Californische eisen onredelijk waren. Met de huidige stand van de techniek van verbrandingsmotoren zou daaraan onmogelijk kunnen worden voldaan. De Japanse autofabrikanten, die zichzelf steeds prezen om hun technische voorsprong, hebben nu het gevoel dat Ford hen achter zich heeft gelaten en het marstempo van hen heeft gestolen, zei een woordvoerder van een grote Japanse autofabrikant.

Volgens Ford zullen volgende maand de "schoonste' auto's die in de wereld ooit zijn geproduceerd, de Escort en de Mercury Tracer, tegen dezelfde prijs als de gangbare modellen worden verkocht. Voorlopig gebeurt dat alleen in Californië dat ook een belangrijk afzetgebied is voor de Japanse auto-industrie.

De staat Californië eist van de autofabrikanten dat in 1997 bij een kwart van hun verkopen de emissie van koolwaterstoffen die kunnen leiden tot smog-vorming (ozon-produktie) is teruggebracht van de huidige norm van 0,25 gram per mijl tot onder de 0,075 gram per mijl. In 2003 moeten al hun verkopen aan deze strenge norm voldoen. De nieuwe modellen zouden volgens Amerika's tweede autofabrikant daar nog ver onder blijven en een emissie hebben van maar 0,062 gram per mijl. Volgens Ford wordt dat bereikt door toepassing van de meest moderne katalysatoren en sensoren en een nog preciesere regeling van de brandstofinjectie.

De Japanse automakers zeiden de techniek die Ford toepast niet te kennen. Ze zijn verbaasd dat Ford er in is geslaagd benzinemotoren als basis te nemen in plaats van auto's te ontwikkelen die rijden op waterstof.

Ford kondigde gisteren aan dat het de helft zal overnemen van de Japanse autofabrikant Mazda in de Verenigde Staten. Mazda's Amerikaanse dochter zal daartoe voor meer dan 500 miljoen dollar aan nieuwe aandelen uitgeven die Ford zal kopen. Ford is al een belangrijke afnemer en toeleverancier van de Mazda-dochter, die voor Ford diens eerste auto met het stuur rechts, de Ford Probe, maakt voor export volgend jaar naar Japan en Groot-Brittannië.