In het CAO-conflict bij de tankbedrijven Matex en ...

In het CAO-conflict bij de tankbedrijven Matex en Paktank is een doorbraak bereikt. De door de FNV Vervoersbond georganiseerde estafettestaking bij olieopslagbedrijf Paktank, een dochteronderneming van Pakhoed, is opgeschort.

De bond en de directie praten vanmorgen voor het eerst in het twee weken durende arbeidsconflict met elkaar. Paktank nodigde de Vervoersbond FNV vannacht uit nadat bij het derde tankopslagbedrijf in de Rotterdamse haven, Panocean, een akkoord over een nieuwe CAO met een looptijd van twee jaar met de vervoersbonden FNV en CNV werd bereikt. Bij Matex hebben vannacht gevoerde besprekingen niet tot een resultaat geleid. Volgens Matex is de samenstelling van het Panocean-pakket anders, maar zijn de kosten gelijk aan de Matex-CAO. 9 De vakbonden die met de KLM praten over een nieuwe CAO, willen over 1992 een salarisverhoging van 4,25 procent met ingang van 1 januari van dit jaar. Per 1 januari 1993 moet daar, vinden de bonden, 3,5 procent bovenop komen en per 1 juli 1993 nog eens één procent. Volgens één van de onderhandelaars, voorzitter E. Jongsma van de Vervoersbond CNV, is dat voor de bonden de minimale salariseis.