Reality-shows

Na de opmars van de "Dating Games' (zoals in Nederland Op goed geluk) en de People Shows (zoals de Surprise Show) is er een nieuw genre, dat in de Verenigde Staten, Italië en Frankrijk een grote populariteit kent: "Reality Television'.

Hierin worden dramatische gebeurtenissen uit het leven van agenten, brandweerlieden, rechters of echtelieden in scène gezet - en zo mogelijk écht in beeld gebracht. Gebruikelijk is dat van oorspronkelijke programma's die aan blijken te slaan in allerlei landen ineens afgeleide programma's, "spin-offs', opduiken. Op een aantal van die afgeleide reality-shows hebben zowel John de Mol als RTL4 opties genomen. Voormalig VARA-directeur Maurice Koopman heeft aan de KRO een serie rechtzaken verkocht, die door de direct betrokkenen worden nagespeeld. De Nederlandse tv-kijker blijft het komend seizoen dus niet verschoond van "waarheidstelevisie'.

NOS-sales, de verkoopafdeling van de gezamenlijke omroepen, meldde tegen het einde van de MIP een grote belangstelling voor de drama-serie de Zomer van '45. Deze NCRV-productie is binnenkort te zien in Turkije, Australië, Slovenië, Finland en België. Ook Zuid-Afrika heeft voor deze en andere NOS-aanbiedingen belangstelling, maar wil eerst eens kijken of het nasynchroniseren van Nederlands materiaal “lekker bekt”. De tweede topper van NOS-sales vormen de voor televisie geanimeerde avonturen van Nijntje, de bekende kinderstrip van Dick Bruna. Onder de naam "Sniffy' gaan de 50 maal 5 minuten naar zoveel landen, dat de NOS met de producent ernstig overweegt om de wereldrechten in één keer te verkopen. Ook voor Veronica's Erotica, een compilatie van een vogelkijkserie van de NOS en een film van de Humanisten over vrouwenbesnijdenis bestond veel belangstelling. Documentaires doen het overigens slecht in Cannes, constateerde Trix van Huystee van NOS-sales: “Drama-series met veel actie, daar is altijd vraag naar. Als wij Miami Vice zouden maken, dan zouden we hier pas echt veel geld omzetten.”