L'Oréal boekt fors hogere winst en verhoogt dividend

De Franse cosmetica-international L'Oréal, dat produkten verkoopt onder vele honderden merknamen, zoals Lancôme, Cacharel en Helena Rubinstein, heeft een goed jaar achter de rug.

L'Oréal, de grootste producent van cosmetica in de wereld, zag zijn omzet met 10,2 procent toenemen tot 33,4 miljard franc (ruim elf miljard) gulden. De winst steeg steeg met 19,7 procent tot 2,02 miljard franc (671,7 miljoen gulden.

Naast een hogere omzet in cosmetica boekte L'Oréal vorig jaar met pharmaceutische produkten ook een hogere omzet. In die branche werd 6,6 miljard franc omgezet door twee overgenomen laboratoria. De omzet in cosmetica van L'Oréal is zo'n 5 miljard gulden hoger dan die van nummer twee op dat gebied, Unilever.

Als dividend wordt voorgesteld 8,40 franc per aandeel, twintig procent meer dan vorig jaar.