Laatste voorstellingen voor fusie van jeugdtheater De Kompaan en Duizel; Meningsverschillen leiden tot ruzie

Jeugdtheater. Voorstelling: Betonrot door De Kompaan, vanaf 14 jr. Regie: Marcelle Meuleman. Spel: Frank Rigter, Nelleke van Koningsveld e.a. Gezien: 14/3, De Krakeling, Amsterdam. Tournee t/m 14/5. Voorstelling: Kasimir en Karoline door Theatergroep Duizel, vanaf 14 jr. Regie: Roland Jurriëns. Spel: Dan van Steen, Christine Byvanck e.a. Gezien: Akademietheater, Utrecht. Tournee t/m 21/5.

De leden van de band Betonrot zijn aan het repeteren voor een belangrijk optreden. Dat leidt tot spanningen en tijdens de repetitie breekt de hel los. Boudewijn, de leider van de band, is naar bed geweest met de keyboardspeelster Linda, de vriendin van de drummer. Linda is vijfhonderd gulden kwijt en beschuldigt de andere bandleden er één voor één van haar portemonnaie te hebben gestolen. De drummer wil eigenlijk leider van de band zijn maar dan zal hij eerst Boudewijn eruit moeten werken.

Betonrot is geschreven door Ruud van Megen op basis van improvisaties, rondom het thema "verantwoordelijkheid'. Het komt erop neer, dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden en dat conflicten er zijn om door de strijdende partijen zelf opgelost te worden.

Betonrot is geen onaardige voorstelling, een band op het podium zal bij het jonge publiek zeker aanslaan. Er zijn zinderende dialogen en knalharde ruzies, er is aanstekelijke muziek en het simpele decor - de handeling speelt zich af rondom een drumstel - is effectief.

Toch maakt De Kompaan de eigen educatieve doelstelling niet waar. Ze maken alleen maar ruzie om het ruzie maken zelf, er is geen conclusie. De personages zijn stereotypen en blijven dat. Het idee, een onruststookster, een eeuwige vredestichtster, een aan de cocaïne verslaafde zangeres, een wat sullige bandleider en een stoere drummer naast elkaar te zetten, leidt tot niets als het de acteurs niet lukt hen inhoud te geven en persoonlijkheden van hen te maken.

Dat gaat Theatergroep Duizel in Kasimir en Karoline wel goed af. Het spel van de acteurs is beduidend beter, zij zijn geen typetjes maar mensen. Waar de spelers van De Kompaan te veel uitleggen is bij Duizel een blik of een houding voldoende om een emotie weer te geven.

Kasimir en Karoline, dat Ödon von Horvath in 1932 schreef, is een stuk over een jongen en een meisje die, vlak nadat de jongen werkloos is geworden, ruzie krijgen. Karoline en Kazimir verlaten elkaar. Karoline wil hogerop en gaat in op de avances van een fabrieksdirekteur. Hij laat haar uiteindelijk zitten. Kasimir beproeft zijn geluk in het beroep van zijn vriend, een dief. Totdat deze opgepakt wordt door de politie en Kazimir vertwijfeld achterblijft.

Net als in Betonrot gaat het in Kasimir en Karoline om meningsverschillen tussen jongeren. Dezelfde conflicten over geld, jaloezie, liefde en wantrouwen spelen een rol, maar bij Duizel zijn die niet het belangrijkst. Daarachter schuilen menselijke relaties en daar legt Duizel dan ook de nadruk op. Niet alleen in het verhaal van Horvath, maar ook in de enscenering van Roland Jurriëns. Hij bewerkte en actualiseerde het stuk tot een voorstelling met een duidelijk perspectief.

Volgend seizoen fuseert De Kompaan met Theatergroep Duizel tot een nieuw theatergezelschap: De Branding. Beide groepen spelen met Betonrot en Kasimir en Karoline hun laatste voorstellingen.