Kleren voor achter het glas; De meest modieuze ontwerpen uit de "Années folles' in Parijs onder de hamer

Hôtel Drouot Richelieu, Rue Drouot 9. Inl 09-33148002005.

In het Parijse veilinghuis Drouot Richelieu kwamen vorige week 180 haute-couture-modellen van kwalitatief zeer hoog niveau onder de hamer. De veilingopbrengst was ruim 3 miljoen francs, met een record van 250 duizend francs voor een zwarte avondmantel van Schiaparelli uit de garderobe van de actrice Reneée Saint-Cyr. Veel stukken werden gekocht door Franse en Europese musea, verzamelaars en door de couture-huizen zelf.

De meeste modellen, die werden bijeengebracht door kledingexpert Françoise Auguet, waren afkomstig uit vier beroemde garderobes uit de jaren dertig. De garderobe van prinses Niloufer, kleindochter van de laatste sultan van Turkije Muhrad V, getuigde van een hang naar opzichtige elegantie. De prinses kleedde zich bij Patou, Hermès, Augusta Bernard en Molyneux, hield van roze en groen en agressieve contrasten. De garderobe van prinses de Faucigny Lucinge, "la parisienne à 360 toilettes' die bij alle grote Parijse couturiers rondfladderde, is veel klassieker. De Franse actrice Renée Saint-Cyr was daarentegen trouw aan Maggy Rouff en Schiaparelli. De vierde garderobe kwam van een anonieme "chanteuse lyrique italienne'. Zij bestelde de meest modieuze toiletten van de "Années folles' bij Callot Soeurs en Madeleine Vionnet. Haar garderobe was uitgevoerd in alle nuances van het Italiaanse kleurenpalet - van beige en koraal tot steenrood en paprika.

Er was veel animo voor de veiling, die werd opgeluisterd door figuren uit de politiek en de mode zoals madame Giscard d'Estaing, Azzedine Alaïa en de beroemde borduurwerker Lesage. De meeste opschudding werd veroorzaakt toen het bod voor een driedelig, grijsbruin zijden zeilkostuum (1933) van Hermès uit de garderobe van de prinses Niloufer opliep tot 135 duizend francs. Het kostuum werd in de wacht gesleept door de conservatrice van het Hermès-museum.

Ietse Meij van het Nederlands Kostuummuseum breidde haar belangrijke Molyneux-collectie uit met een geraffineerd, op de Engelse mode geïnspireerd vierdelig dag-ensemble uit 1935 (14 duizend francs) van prinses Niloufer, en een kundig uit één stuk gesneden zwartzijden avondjurk (1933) met sleep en capevormig bovenstuk (14 duizend francs) uit de garderobe van prinses Faucigny Lucinge. Ook veroverde Meij een mooie constructivistische, theeroze- en koraalkleurige avondjurk (1925) van Callot Soeurs, waar de onbekende Italiaanse operazangeres in had opgetreden.

Iedereen had nadrukkelijk plezier toen een typisch Paco Rabanne-model (1973) van zilver- en goudkleurige metaalplaatjes onverwachts door een levende mannequin werd getoond. Maar consternatie ontstond toen de overheid bij het laatste bod (52 duizend francs) haar recht van voorkoop deed gelden voor het Musée de la Mode in Marseille. Een maatregel die bij de haute-couture nooit eerder werd getroffen.

Het grootste deel van de geveilde Patou-modellen werd gekocht door het modehuis zelf, behalve een origineel badkostuum (1930) uit de garderobe van prinses Niloufer. Het diep gedecolleteerde, ivoorkleurige topje en de biljartgroene, lange wijde broek - uitgevoerd in een wollen jacquard-weefsel - ging voor 181 duizend francs naar het Musée de la Mode in Marseille.

De modeontwerper Alaä kocht voor 50 duizend francs het meest sculpturale lot van de veiling, een op de Japanse kimono geïnspireerde avondjurk (1934) van Jeanne Lanvin, uitgevoerd in zwartzijden crêpe met drie zilverkleurige schilden. Na afloop werden de bij de verkoop gebruikte houten etalagepoppen op uitdrukkelijk verzoek van de veilingmeester door de kopers zelf uitgekleed. Een verzoek dat tot veel hilariteit leidde.