Interactief

Op de beurs kondigden zich een paar nieuwe ontwikkelingen aan. Allereerst op technisch gebied: de “interactieve televisie” is in opkomst; televisie waaraan men als kijker actief kan deelnemen.

Dat biedt veel perspectief voor de ontwikkelaars van spelletjes, enquêtes of cursussen. Philips is met een eigen stand aanwezig voor de promotie van CD-I, een combinatie van beeldplaat en video waarmee men thuis het programma-aanbod naar eigen voorkeur kan "sturen' en bijvoorbeeld een museumcollectie kan bekijken of een encyclopedie kan raadplegen. Probleem bij dit soort systemen is, dat de aanmaak van software ver achterblijft bij de voortschrijdende techniek.

Op programma-gebied doet zich een aantal ontwikkelingen voor. Er blijkt internationaal een grote vraag te zijn naar "formats' (programmaformules) voor zowel "game-shows' als "soap-opera's'. Nederland blaast daarbij als leverancier een steeds belangrijker partijtje mee. Voor het eerst waren dit jaar de producenten Joop van den Ende en John de Mol op de MIP-TV aanwezig. Van den Ende maakt al een belangrijk deel van de in Nederland ontwikkelde showprogramma's voor de Duitse commerciële zender RTL-plus. Geïnspireerd door het succes van de mannenstrip-shows maakte hij speciaal voor die zender het ontdeugende Lady's Night. Dit programma, maar ook de Mini-playbackshow, de Soundmixshow, de Honeymoonquiz, Goede Tijden, Slechte Tijden en de 26-delige policier Bureau Noord werden op de beurs te koop aangeboden. Vooral in Engeland, Spanje en Italië bestaat veel belangstelling voor de Van den Ende-producties.