FSV-leden in meerderheid achter NS-CAO

UTRECHT, 16 APRIL. De achterban van de categorale spoorweg-vakbond FSV is in meerderheid akkoord gegaan met het bereikte onderhandelingsresultaat voor een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst (CAO). Alleen de afdelingen Amsterdam, Rotterdam en Twente moeten zich nog uitspreken.

Omdat de Vervoersbond FNV vorige week heeft gezegd niet alleen een treinstaking te organiseren, lijken nieuwe stakingsacties van de baan. Wel komen er dinsdag op beperkte schaal acties. Maar daarvan zullen de reizigers volgens de Vervoersbond FNV nauwelijks hinder ondervinden.

De FSV telt 21 afdelingen, waarvan er inmiddels 18 zijn geraadpleegd. Daarvan stemden leden van 12 afdelingen voor het bereikte onderhandelingsresultaat, terwijl zes afdelingen het resultaat afwezen. Ook als de afdelingen in Amsterdam, Rotterdam en Twente zich tegen het akkoord uitspreken, is er toch een meerderheid voor de nieuwe CAO.

Vooral bij de Amsterdamse leden verwacht de FSV tegenstand. “Amsterdam is inderdaad een moeilijke afdeling”, zegt FSV-woordvoerder G. Harderveld. “Maar volgens het democratische besluitingsproces moeten ze zich bij de beslissing van de meerderheid neerleggen.” Er bestaat een kleine kans dat de FSV-leden in Amsterdam zich dinsdag bij de actievoerders van de Vervoersbond FNV zullen aansluiten.

Vrijdagavond loopt het ultimatum van de Vervoersbond FNV aan de Nederlandse Spoorwegen af. Op dinsdag - de dag waarop de Vervoersbond CNV en de FSV de nieuwe overeenkomst tekenen - heeft de FNV-bond acties op beperkte schaal gepland. Reizigers zullen hier nauwelijks last van ondervinden, aldus de bond.

Bij de FSV is een groot deel van de machinisten en conducteurs aangesloten. Als die niet meedoen is een effectieve staking onmogelijk. Leden van de relatief kleinere Vervoersbond CNV gingen al eerder deze week akkoord met het bereikte onderhandelingsresultaat.

Na de geplande acties van aanstaande dinsdag zal de Vervoersbond FNV opnieuw haar leden raadplegen. De bond zegt niet “eindeloos door te gaan met actievoeren bij de Nederlandse Spoorwegen”. Onderhandelaar W. Korteweg zei vorige week het bereikte resultaat te zien als een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden voor het spoorwegpersoneel. In een apart convenant is vastgelegd dat flexibilisering van werktijden voor het onderhoudspersoneel op lange termijn mogelijk wordt.