Een geplaagd grootmeester

Knight Moves. Regie: Carl Schenkel. Met Christophe Lambert, Diane Lane, Tom Skerrit. Amsterdam, City 6; Den Haag, Odeon 2; Rotterdam, Cinerama 2; Leeuwarden, Tivoli 3.

Silence of the Lambs is een succes en nu denken producenten en tweederangs regisseurs dat ze vanzelf evenveel publiek zullen trekken wanneer een film een beetje een vergelijkbare formule volgt. Zo'n film is Knight Moves, onder regie van Carl Schenkel. In die film waart een seriemoordenaar rond, die net als in Silence of the Lambs raadsels opgeeft. Worden de raadsels niet opgelost, dan vallen er nieuwe slachtoffers. Als oplosser voor die raadsels heb je een knappe kop nodig, dus voert het verhaal een professioneel schaker op.

Knight Moves ademt de pretentie een stijlvolle thriller te zijn, en doet zich onophoudelijk kennen als niet meer dan een ordinaire plebejer met een te dure aftershave. Het luchtje mag wat gekost hebben, maar dat maakt de drager ervan nog niet chic.

Schakers doen er beter aan deze film niet te gaan zien, want regisseur noch cameraman weten weg met het schaakspel. Ze doen verwoede pogingen de matches spannend in beeld te brengen, maar wat hen betreft had het ook volleybal kunnen zijn. Geen van beiden profiteert van de vormen en lijnen die het schaken biedt, terwijl Christophe Lambert, de acteur die gestalte geeft aan de geplaagde grootmeester, naar het bord tuurt alsof hij vreest dat de schaakstukken zijn ingesmeerd met wonderolie.

Knight Moves is bedoeld als horror, als een film die zich toelegt op moord, angst en bloed, en die gaarne het publiek in het koude zweet zet voordat het Goede overwint. Met dat doel is niets mis, tenzij het sukkelig wordt nagejaagd. En dat gebeurt in Knight Moves. Het verhaal loopt over van de losse eindjes en wie een beetje ervaring heeft met suspense-films als deze weet binnen de kortste keren wie de moordenaar is. Een soort butler, ja.