Audiovisuele kermis breekt weer alle records

Eén keer per jaar komen een kleine 2000 tv-maatschappijen en -producenten in het Zuidfranse Cannes bij elkaar om contacten te leggen, programma's te kopen en verkopen en samenwerkingsverbanden aan te gaan.

Met de toenemende internationalisering van de televisie, het nog steeds sterk stijgende aantal tv-kanalen en daarmee de almaar groeiende honger naar beelden breekt de MIP-TV ieder jaar weer een record. Op deze 29-ste versie van de grootste televisieprogrammabeurs ter wereld kwamen meer dan 9.000 afgevaardigden uit meer dan 100 landen samen.

In toenemende mate worden zowel trans-Atlantische als pan-Europese coproducties aangegaan; grotere maatschappijen richten zich op landen ver buiten hun eigen territorium en producenten van drama en spelletjes verkopen hun waar aan landen waar ze een paar jaar geleden niet van hadden durven dromen. Wie een paar dagen over deze audiovisuele kermis rondloopt, komt tot de slotsom dat de hele wereld in zijn vrije tijd straks bediend wordt door dit conglomeraat van spel-, show- en nieuwsfabrikanten.

Enkele nieuwe initiatieven zagen de afgelopen dagen het licht: BBC-Worldservice kondigde aan na Zuidoost-Azië nu ook het Afrikaanse continent met haar actuele en documentaire programma te gaan bedienen. Die expansiedrift vormt mogelijk een bedreiging voor CNN, de Amerikaanse nieuwszender die op zijn beurt bekend maakte via de Astra-satelliet een speciaal op Europa toegesneden programma te gaan verzorgen. Op de MIP-TV zag tevens een nieuw kunstkanaal het licht: ARTE. Dit niet-commerciële samenwerkingsverband tussen het Franse La Sept en de Duitse zenders ARD en ZDF zal vanaf 30 mei via de satelliet in Frankrijk en Duitsland worden verspreid. Ook werden in Cannes de plannen voor het eerste commerciële Russische station ontvouwd: AMROCC gaat in de herfst van dit jaar van start.