Directie dreigt met sluiting; HSA bedelt bij Maij om grote Schiphol-order

ROTTERDAM, 14 APRIL. Hollandse Signaal Apparaten (HSA), fabrikant van radarsystemen, zet het ministerie van verkeer en waterstaat onder druk om een grote opdracht in de wacht te slepen voor Schiphol.

De directie van het bedrijf wil een gesprek met minister H. Maij-Weggen (verkeer) om haar te bewegen de order, met een waarde van 60 miljoen tot 70 miljoen gulden, te gunnen aan HSA. De opdracht zou de banen van 150 werknemers verzekeren. “Als wij die order niet krijgen, dan moet onze fabriek in Apeldoorn waarschijnlijk dicht”, zegt een woordvoerder van HSA dat vergeefs drie brieven heeft gestuurd met een verzoek om zo'n gesprek.

Verkeer en Waterstaat laat weten dat Maij-Weggen nog geen behoefte aan een gesprek over "de vervanging van het luchtverkeersleidingssysteem op Schiphol'. “De minister heeft de beschikking over voldoende feitelijke gegevens om een zorgvuldige afweging te kunnen maken. Dan is het niet gebruikelijk om met één van de kandidaten afzonderlijk nog een gesprek te hebben. Gedurende de hele aanbestedingsprocedure is HSA door ons zorgvuldig op de hoogte gehouden”, meldt een woordvoerder van het ministerie.

De order lijkt te worden gegund aan de Amerikaanse concurrent Raython, met wie HSA als laatste in de race is overgebleven. De Rijksluchtvaartdienst heeft de voorkeur uitgesproken voor Raython, terwijl ook het adviesbureau Beerenschot heel positief is over de offerte van de Amerikanen. “Het advies van Beerenschot gaat over de procedure, niet over de inhoud”, zegt HSA.

HSA tobt sinds de internationale ontspanning en ontwapening met het inzakken van de defensiemarkt en is bezig met een drastische reorganisatie. Vorig jaar december kondigde HSA aan dat van de ongeveer 3800 werknemers er dit jaar zo'n 700 moeten verdwijnen. Gisteren maakte directeur E. van Amerongen de uitwerking bekend van het reorgansiatieplan, waardoor er eind dit jaar nog maar 3050 mensen bij HSA zullen werken.

Voor 230 werknemers van de hoofdvestiging in Hengelo wordt collectief ontslag aangevraagd. Het aantal oudere werknemers dat door een speciale regeling bij Signaal verdwijnt, bedraagt 220. Daarnaast verlaten ongeveer 80 personeelsleden de onderneming omdat hun afdeling naar andere bedrijven overgaat of wordt verzelfstandigd. Dit aantal kan wat hoger uitvallen. Door natuurlijk verloop vervallen bovendien nog eens 180 banen.

Van Amerongen wil geen garantie afgeven dat het personeelsbestand niet verder wordt ingekrompen, zoals de ondernemingsraad heeft gevraagd. “Maar zoals het er nu uitziet zijn nieuwe reorganisaties te vermijden. De omzet moet zich dan wel met ongeveer 600 miljoen gulden op het niveau van 1991 stabiliseren”, zei hij gisteren.

De directeur zei zich te realiseren dat de ingreep mogelijk over een wat langere termijn had kunnen worden uitgesmeerd. “Juist om zo snel mogelijk rust in het bedrijf te krijgen, hebben we besloten nu ingrijpend te reorganiseren.”

Als onderdeel van het sociaal plan dat Signaal met de vakbonden heeft opgesteld, wordt een bureau opgericht dat de ontslagen medewerkers gaat helpen bij het zoeken naar een nieuwe baan. Het bureau komt onder de hoede te staan bedrijf, vakbonden en arbeidsbureau. Mede gezien de mogelijkheden voor om-, her- en bijscholing heeft Van Amerongen goede verwachtingen van deze arbeidsbemiddeling.