Uitgever VNU somber over advertentiemarkt

HAARLEM, 13 APRIL. De grootste uitgever van Nederland, VNU, wil geen voorspellingen doen over de winstontwikkeling over dit jaar. VNU is somber over de advertentiebezetting die in de afgelopen maanden verder is gedaald. Het resultaat lag in de eerste maanden op hetzelfde niveau als vorig jaar. De tendens is dat het resultaat het tweede half jaar verbetert.

Dit bleek vanochtend uit een toelichting van de voorzitter van de raad van bestuur van VNU, drs. J.L. Brentjens.

Het verschil in rendement tussen VNU en andere grote uitgevers als Wolters Kluwer en Elsevier zal dit jaar toenemen. Deze uitgevers stellen winststijgingen van rond de 15 procent voor 1992 in het vooruitzicht.

VNU boekte in het afgelopen jaar een netto winst van 117 miljoen gulden (een daling van twintig procent) op een omzet van ruim 2,7 miljard gulden. Ter vergelijking: Wolters Kluwer kwam met een omzet van 2,4 miljard uit op 214 miljoen en Elsevier boekte op een omzet van 2,3 miljard 385 miljoen gulden winst.

VNU wijt het teruglopende rendement vooral aan het terreinverlies dat tijdschriften op de advertentiemarkt leden ten gunste van de commerciële televisie. VNU heeft daarom het belang in RTL4 vergroot (tot 38 procent) door een overneming van een aandelenpakket van Elsevier.

De bestuursvoorzitter van Elsevier zei vorige week dit pakket te hebben vervreemd, omdat het niet mogelijk was een meerderheid te verwerven. De Luxemburgers zijn heer en meester in RTL en kunnen daardoor ook bepalen hoeveel winst zij willen uitkeren.

Het is de bedoeling van VNU om de winst te verbeteren door de grafische divisie geheel of gedeeltelijk weg te doen. Volgens Brentjens zal de verkoop echter niet voor 1993 plaatsvinden. VNU zal hierdoor in 1992 een bedrag van 250 miljoen à 300 miljoen gulden op de balans houden dat niet of nauwelijks rendement oplevert.

Brentjens toonde zich opgetogen over het wegwerken van de verliezen bij de Belgische vrouwenbladen. De oorzaak was ook hier advertentieverlies aan commerciële TV. VNU heeft Libelle in België gekoppeld aan Het Rijk der Vrouw.

Het bedrijfsresultaat in 1991 van de professionele informatie heeft bij VNU het sterkst geleden (van 59 miljoen naar 28 miljoen gulden). Dit kwam vooral door teruggang bij Intermediair en computerbladen als Computable. Ook in Groot-Brittannië, Italië en Spanje stond het resultaat onder druk. Dit jaar zal het resultaat van de groep Business Press verder dalen, zo verwacht VNU.

Ook de dagbladen van de Haarlemse uitgever (onder meer De Limburger, De Gelderlander en Brabant Pers) moesten een veer laten: van 99 miljoen naar 84 miljoen gulden bedrijfsresultaat. Hier bleef overigens de advertentie-omzet vrijwel constant op 342 miljoen gulden.

De publiekstijdschriften konden een stijging van het bedrijfsresultaat boeken (van 94 miljoen gulden tot 112 miljoen), ondanks met 4 miljoen gulden gedaalde advertentie-omzet.

Het is de vraag of VNU doorgaat met Oosteuropese uitgaven. In het jaarverslag staat dat de toekomst van de twee bladen Moscow Magazine en Moscow Guardian onzeker is. Wel zal VNU doorgaan met de ontwikkeling van puzzeltijdschriften en jeugdbladen in Hongarije.