Na uitzending van de langste reclamespot uit de geschiedenis van de televisie; Opening Euro Disney relatief rustig

PARIJS, 13 APRIL. De verwachte verkeerschaos bleef uit en pas om twee uur 's middags was het parkeerterrein (12.000 plaatsen) vol: Euro Disneyland begon gisteren de eerste dag van zijn bestaan in relatieve rust.

Er waren natuurlijk ware enthousiasten, enkele duizenden, die voor dag en dauw waren opgestaan. Zij mochten 's ochtends om acht uur, een uur eerder dan gepland, al het Magische Koninkrijk van 's werelds beroemdste muis ten oosten van Parijs betreden. Een kleine dertigduizend anderen volgden, zo wordt gefluisterd ( The Walt Disney Company maakt geen cijfers bekend).

Een "cast member' (lid van het personeel) vertelde zaterdagavond dat de 12.000 overwegend jeugdige werknemers van Euro Disney waren voorbereid op een menselijke stormvloed van 150.000 bewonderaars. Maar de zondag had dus zijn eigen realiteit na de officiële opening op zaterdagavond, een spektakelstuk voor naar schatting honderd miljoen televisiekijkers in talrijke landen, met vijftienduizend genodigden onder wie drieduizend journalisten in Euro Disney als levend decor.

De magie was er: Frontierland, Adventureland, Main Street USA en de andere park-attracties, de hotels met hun 5200 kamers straalden in een verbazend zomerse zon. Het 45 meter hoge Kasteel van de Schone Slaapster leek op een afstand bijna even mooi als de illustraties uit het middeleeuwse boek Les Tres Riches Heures de Duc de Berri waaraan de Disney-architecten hun inspiratie ontleenden. En, zoals bekend, de straten zijn en blijven vlekkeloos schoon (elke sigarettenpeuk wordt onmiddellijk opgeveegd) en het personeel is vriendelijk en behulpzaam, een luxe die ook in Frankrijk bijna magisch is.

Veel korte toespraken van Disney-officials en veel optochten vormden de kern van de officiele opening zaterdagavond. Optochten in Main Street natuurlijk, met alle scheppingen van Walt Disney in hun rol, en optochten van de sterren van Amerikaanse en Franse radio en tv en van weleer (zoals The Four Tops en Gina Lollobrigida) in nieuwe en oude typen voertuigen van sponsor Renault. De show die op verschillende lokaties "direct' werd uitgezonden, met Tina Turner en Cher als de twee grootste performers, was waarschijnlijk de langste reclamespot in de tv-geschiedenis.

Het fraaie vuurwerk waarmee de show werd besloten, overstemde een kleine explosie waarmee onbekenden een elektriciteitsmast buiten het het Disneypark deden tuimelen. Het incident had geen ernstige consequenties, net zo min als de cultuurkritiek van sommige Franse intellectuelen die de komst van Mickey Mouse 500 jaar na de ontdekking van Amerika als een "cultureel Tsjernobyl' hebben gedoodverfd. “Niet mijn kop thee” zei president Mitterrand, daarnaar gevraagd, zondagavond in goed Frans over dat culturele onbehagen. Mickey Mouse is tenslotte in de eerste plaats gewoon business met kinderdromen die geen bedrog is.