Sabena en Air France eisen dominante rol in Europees luchtruim op

BRUSSEL, 11 APRIL. De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena streeft naar een dominante positie in het Europese luchtruim. De thuisbasis van Sabena, het vliegveld Zaventem, moet in Europa het eerste echte stervormige netwerk (hub & spoke) worden voor verbindingen door de lucht.

Topman Pierre Godfroid van Sabena heeft dat in Brussel gezegd, waar gisteren het samenwerkingscontract met Air France officieel werd ondertekend. Sabena wil dagelijks drie keer naar 75 verschillende bestemmingen in Europa vliegen.

De ontwikkeling van Zaventem tot een "hub & spoke'-vliegveld past ook in de ambitie om Brussel defintief tot hoofdstad van Europa te maken, aldus de Belgische verkeersminister Guy Coëme. Voor die status is de aanwezigheid van een vliegveld met veel verbindingen in Europa, maar ook naar andere continenten, van vitaal belang. Coëme ondertekende het samenwerkingsakkoord namens de staat, nog steeds grootaandeelhouder van de onlangs tot een "gewone' vennootschap omgevormde maatschappij.

De verbintenis tussen Air France en Sabena - die onder andere een pendeldienst op poten zullen zetten tussen Brussel en Parijs - is de eerste grote samenwerking over de grenzen heen tussen twee Europese luchtvaartmaatschappijen, afgezien van de totstandkoming van de Scandinavische combinatie SAS. Het nu gesloten akkoord maakt een einde aan een jarenlang touwtrekken om Sabena, waarbij interne Belgische communautaire problemen voor extra complicaties zorgden. Zo werd van Waalse zijde een samenwerking met de KLM geblokkeerd. Ook een al begonnen samenwerking van Sabena met KLM èn British Airways werd alsnog afgeblazen.

In de herboren Sabena houdt de Belgische staat een belang van 61,8 procent. Daarvoor stopt de staat, onder toestemming van de Europese Commissie, 9 miljard Belgische frank (ongeveer 160 miljoen gulden) in Sabena, nadat vorig jaar al 10 miljard frank werd opgehoest om het noodlijdende bedrijf overeind te houden. Air France brengt 4 miljard Belgische frank in, goed voor belang van 37,5 procent. De resterende 0,7 procent is in handen van vier Belgische financiële bedrijven, die 2 miljoen frank bijdragen.

Het is de bedoeling dat het aandelenkapitaal van Sabena tot 1995 verder wordt verhoogd van 16,1 miljard frank tot 22,1 miljard frank. Daarbij is vooral plaats ingeruimd voor inbreng van het personeel. Dat zal in 1995 een belang van 18,1 procent in Sabena hebben, terwijl het belang van de staat en van Air France zal "verwateren' tot respectievelijk 45,7 procent en 30,5 procent.

Topman Bernard Attali van Air France, die plaats zal nemen in de raad van bestuur van Sabena, beklemtoonde gisteren dat Air France de Belgische identiteit, en ook het Vlaamse element daarin, van Sabena zal respecteren. Volgens Attali is Air France er niet op uit andere maatschappijen op te slokken, maar streeft zij juist intensieve samenwerking na. Commerciële bondgenootschappen zijn onontkoombaar om het hoofd te bieden aan de sterk toenemende concurrentie van de Amerikaanse en Aziatische luchtvaartmaatschappijen, aldus Attali.

Op dit moment telt Europa 27 luchtvaartmaatschappijen. “Het is duidelijk dat dat aantal fel verminderen zal. Een van de overblijvende zal zeker Air France zijn”, aldus Sabena's topman Godfroid.