Bankiers buigen zich over wankelend Olympia & York

ROTTERDAM, 11 APRIL. De first class-afdelingen van de lijntoestellen tussen de Europese hoofdsteden en Toronto zien dit weekeinde grijs van de krijtstreep-kostuums.

Bankierend Europa is massaal op weg naar de Canadese stad, voor een spoedoverleg met Olympia & York. Het in problemen verkerende Canadese vastgoedimperium begint maandag besprekingen met zijn meer dan honderd verschillende banken over de sanering van 18 miljard dollar (35 miljard gulden) aan schulden. De totale delegatie van de kant van de banken - een klein leger van adviseurs niet meegerekend - zal volgens de Canadese pers meer dan 300 bankiers bedragen. Daarvan komt een substantieel deel uit Europa. In Nederland is alleen van ABN Amro bekend dat het betrokken is bij Olympia & York.

Halverwege de maand februari kwam aan het licht dat de grootste projectontwikkelaar ter wereld kampt met acute betalingsproblemen. Sindsdien is de crisis rond Olympia & York alleen maar erger geworden. De kortlopende schulden waarvan aflossing en rentebetalingen niet zijn gedaan, bedragen nu opgeteld al meer dan 3 miljard gulden, en vrijwel elke dag komen er nieuwe onheilstijdingen bij. Reden voor de problemen van Olympia & York is de aanhoudende crisis in de Amerikaanse en Britse markt voor commerciëel vastgoed. Olympia & York is de grootste kantorenbezitter van New York en Toronto. In Londen is het eigenaar van Canary Wharf, het nu half voltooide kantorencomlex in de Londense Docklands.

Volgens Canadese bronnen zal Olympia & York maandag allereerst uitstel bedingen van de meest acute rentebetalingen. Vervolgens zal geld worden gevraagd voor de voltooiing van de eerste fase van Canary Wharf en een wolkenkrabber die in Toronto in aanbouw is. Pas daarna zal het gesprek gaan over de mogelijke omzetting van kortlopende kredieten in langlopende leningen. De verkoop van een deel van de vastgoedportefeuille komt als laatste, maar meest belangijke factor aan bod. Deze moet het geld opleveren dat nodig is voor de schuldsanering.

Verwacht wordt dat de afwikkeling van de sanering twee jaar gaat duren. Grote vraag is of de meer dan honderd betrokken banken maandag de rijen gesloten houden. Aan de kant van Olympia brak deze week de eerste onenigheid uit. Tom Johnson, de voormalige Amerikaanse topbankier die door het vastgoedconcern in huis werd gehaald om de onderhandelingen met de banken te leiden, is door eigenaar en oprichter van Olympia & York, Paul Reichmann, uit deze functie weggehaald. Zijn plaats wordt ingenomen door Steve Miller, die tien jaar geleden ervaring opdeed met de sanering van de Amerikaanse autofabrikant Chrysler.