Trailstar wil fuseren met Belgische TRW

ROTTERDAM, 9 APRIL. De Nederlandse gecombineerde weg- en railvervoerder Trailstar wil fuseren met de Belgische branchegenoot TRW. Trailstar praat ook met het Duitse Kombiverkehr, dat een kantoor in Nederland wil openen, over samenwerking.

Dit heeft Trailstar-directeur T. Mur desgevraagd bevestigd. Volgens hem wordt door de samenwerking de positie van Trailstar op de Europese weg/railtransportmarkt versterkt.

Binnen enkele maanden moet duidelijk worden of Trailstar en TRW opgaan in één bedrijf, dat in een klap in de middenmoot komt van de particuliere gecombineerde weg/railvervoerbedrijven in Europa. Deze bedrijven beheren terminals waar opleggers en wisselbakken worden overgeslagen van trein op weg en vice versa.

Trailstar is op dit moment een kleintje met 12.000 internationale verzendingen in 1990, kleiner nog dan de Belgische onderneming TRW die 36.000 transporten verzorgde. Een bundeling brengt Trailstar en TRW in de buurt van het Franse Novatrans (54.000 verzendingen) en het Italiaanse Cemat (47.000 verzendingen). De Duitse gigant Kombiverkehr (209.993 verzendingen) blijft overigens ver buiten bereik, zeker als de binnenlandse transporten (340.000) worden meegeteld. “Kombiverkehr doet in een week, wat wij in een jaar doen”, licht Mur toe.

Onderzocht wordt hoe de structuur van de nieuwe onderneming eruit gaat zien, waarbij zeker is dat Trailstar en TRW zelfstandig blijven opereren in bijvoorbeeld een holdingconstructie.

Het transportconcern Nedlloyd is op dit moment grootaandeelhouder van Trailstar met 65 van de 275 aandelen (23,6 procent), maar het stemrecht is beperkt tot 10 procent. Internationaal expeditiebedrijf Frans Maas heeft 27 aandelen in handen. De Nederlandse Spoorwegen hebben een strategisch pakket van 10 aandelen, ofwel 3,6 procent.

Trailstar, dat gecombineerde weg/railtransporten verzorgt uit de Rotterdamse haven, Ede en Venlo naar Italië, Duitsland, Oostenrijk, Joegoslavië, Hongarije en Spanje, wil zich samen met TRW versterken via het Franse traject. Aan de treinen uit Rotterdam kunnen wagons uit de haven van Antwerpen worden gekoppeld waardoor treinen met een lengte van zes- tot zevenhonderd meter tot de mogelijkheden behoren. Transport naar Italië via Frankrijk is goedkoper dan via Duitsland zoals Trailstar nu doet. “De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft aanmerkelijk lagere tarieven dan de Deutsche Bundesbahn”, zegt Mur.