Waar zijn die ellenlange files gebleven?

ROTTERDAM, 8 APRIL. Wie is kampioen vervoer? De Nederlandse Spoorwegen als er niet wordt gestaakt, de streekvervoerbedrijven, die zelfs zonder treinstaking dagelijks meer passagiers vervoeren dan de NS, of de auto, waarmee het mogelijk blijkt zelfs bij extreme drukte files te vermijden?

Volgens de NS zijn de afgelopen dagen driekwart miljoen reizigers gedupeerd door de treinstaking. Die mensen bleken echter in staat zich op een andere manier te verplaatsen. Met de bus bijvoorbeeld. De streekvervoerbedrijven hadden het vanmorgen voor de derde dag druk. Er moesten extra bussen worden ingezet om de reizigers die tevergeefs op de trein hadden staan wachten mee te kunnen nemen.

De streekvervoerbedrijven in Nederland vervoeren onder normale omstandigheden dagelijks 1,1 miljoen passagiers. Dat is aanmerkelijk meer dan de NS die elke dag 750.000 mensen vervoert. Sinds maandag, de eerste stakingsdag, waren de bussen beter bezet dan anders. Vooral op de lijnen naar Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen en Nijmegen. Gisteren namen meer mensen de bus dan maandag.

“Het is elke dinsdag drukker dan op maandag”, zegt woordvoerder C. Sleddering van Verenigd Streekvervoer Nederland, “omdat dan ook het winkelpersoneel naar het werk gaat. Maar de staking was gisteren ook beslist debet aan de grote drukte bij de bushaltes”, meent hij.

Het streekvervoer had vanmorgen last van dezelfde cyclus als de automobilisten die stapvoets naar hun werk reden. Verliep de verkeersstroom gisteren nog gespreid, vandaag was het op de wegen en in de bussen opnieuw chaotisch druk. “Omdat men dacht dat de treinen wel weer zouden rijden, stond vanmorgen weer iedereen tegelijk op het station”, zegt Sleddering. Ook op de wegen was het vanmorgen drukker dan gisteren: tijdens de spits stond er 150 kilometer file, 15 kilometer meer dan gisteren.

De verkeerscentrale in Driebergen kon vanmorgen opgelucht ademhalen. De drukte op de wegen was weer zoals ze had voorspeld. Gisteren was de verkeerscentrale, die toch al jaren met het bijltje hakt, zomaar 145 kilometer file "kwijt'. Tot grote verrassing van "Driebergen' waren de files gisteren aanmerkelijk korter dan maandag: 135 tegenover 280 kilometer.

“Zeg dat er, over twee rijbanen, 400 auto's in een kilometer file gaan, dan stonden er dus 60.000 tot 80.000 minder auto's in de file”, zegt woordvoeder C.T. Dellebeke. “Het is allemaal nog raadselachtiger als je bedenkt dat er 's avonds minder files stonden dan 's morgens. Waar zijn al die mensen gebleven? Hebben die ergens overnacht?”

Dat er gisteren minder files waren, wil niet zeggen dat er minder auto's op de weg waren. “Waarschijnlijk zijn de mensen gespreid naar hun werk en 's avonds naar huis gegaan”, zegt Dellebeke van de verkeerscentrale. “Maar dat kunnen wij niet achterhalen.”

Het ministerie van Verkeer- en Waterstaat kan dat wel, al zal de uitkomst nog wel even op zich laten wachten. Maandag heeft het ministerie onderzoek gedaan naar de toename van het autoverkeer door de spoorwegstaking. De hele dag zijn niet alleen auto's geteld, maar is ook gekeken naar hoeveel mensen er in zaten.

Verkeer- en Waterstaat stimuleert het car poolen. Daartoe werkt ze samen met een particuliere car pool-organisatie, Car Net, met vestigingen in Den Haag en Amsterdam. Car Net heeft afgelopen dagen een hulpactie op touw gezet om mensen die waren gestrand bij elkaar in de auto te krijgen. Op die manier zijn dertig mensen geholpen.