Nieuwe Floriade moet zaken combineren met "fun-aspect'

Morgen opent koningin Beatrix de Floriade in Zoetermeer. In het tienjaarlijkse visitekaartje van de tuinbouw is dit keer 200 miljoen gulden geïnvesteerd.

ZOETERMEER, 8 APRIL. Tuinmannen uit Nederland, China, Hongarije en Thailand lopen gestresst heen en weer om hun bijdrage aan het zeventig hectare grote Floriadepark tijdig af te hebben. Niets herinnert aan het kale polderlandschap dat het gebied aan de zuidelijke rand van Zoetermeer eens is geweest. De Floriade '92 is bijna klaar voor de officiële opening, morgen door koningin Beatrix.

De Floriade is het eens in de tien jaar terugkerende visitekaartje van de Nederlandse tuinbouw. Dit jaar zijn op de manifestatie voor het eerst ook bedrijven aanwezig waar de tuinbouw mee samenwerkt. Zo zal de PTT in drie groene opblaasbollen uitleg geven over de rol van telecommunicatie in de tuinbouw. In de drie bloeiseizoenen (van april tot oktober) dat de Floriade open is, verwacht de organisatie ten minste 2,5 miljoen bezoekers. Om de bezoekende toeristen te huisvesten is de bouw van het Baron Plaza hotel, dat op loopafstand ligt, versneld. De VVV Den Haag meldt dat de hotels in de regio nu al zo goed als vol zijn.

In tegenstelling tot de vier voorgaande Floriades is er dit jaar veel aandacht voor de commerciële promotie van de tuinbouw, die in 1991 voor circa 16 miljard exporteerde (negen procent meer dan in 1990). Er is een handelscentrum ingericht van 4.000 vierkante meter. Voor vergaderingen, symposia en "produktpresentaties' is circa 8.000 vierkante meter beschikbaar. Commercieel directeur H. van Driem spreekt van “een gouden combinatie” van zaken doen en het “fun-aspect”.

Halverwege de jaren tachtig dachten de organisatoren nog aan een Floriade in de trant van de vorige, in Amsterdam in 1982. Een mooi park waar siertelers laten zien waartoe ze in staat zijn. De organisatoren hebben die formule “noodgedwongen” verlaten. Volgens de betrokkenen moet het voor de hedendaagse consument spannender, energieker en dynamischer worden.

De Floriade is volgens de organisatoren een produkt “net als de Efteling”, dat zo aantrekkelijk mogelijk aan de man moet worden gebracht. Zo kan de bezoeker plaatsnemen in een rupsvormige monorail, een antiek Haags trammetje doorkruist een bloemenborder, met 1.200 meter de langste ter wereld, aldus de organisatie. Op verschillende plaatsen in het park staan "educatieve paviljoens' die vrijwel allemaal het thema milieu behandelen. Er is een waterspeelplaats met "kabouterhuisjes" voor de peuteropvang en een poffertjeskraam. Ook is een 76 meter hoge draaiende uitkijktoren verrezen.

De Floriade vergt, door de grootse opzet, een investering van 200 miljoen gulden, bijna driemaal zoveel als de vorige. De organisatoren verwachten aan entreegelden (twintig gulden voor volwassenen) en horeca-omzet zo'n 85 miljoen binnen te halen.

Als de Floriade op 11 oktober voorbij is, blijft het geen park zoals destijds in Amsterdam, maar wordt het voor een groot deel bebouwd met woningen. Het park van hoofdontwerper M. de Ruijter is veel geometrischer, en dus minder flexibel, dan de kronkelende beekdalen en heuvelpartijen van de Floriade '82. “Dat betekende voor ons meer dwang, maar ook meer helderheid. Met zulke markante begrenzingen valt niet te sjoemelen.”, zegt De Ruijter.

Hij omschrijft zijn ontwerp het liefst als een "vlieger'. Binnen het'vlieger'-sjabloon zijn allerlei tuinen te zien, van Japanse theetuin tot kinderspeeltuin. Opmerkelijk is de levenstuin. Een zompige poel symboliseert de geboorte. Waar het gedeelte dat wordt opgesierd door grafzerken voor staat is duidelijk: het einde.