Iets minder opdrachten voor scheepswerven

ROTTERDAM, 7 APRIL. De Nederlandse scheepsbouw heeft in 1991 iets minder orders ontvangen dan in de jaren ervoor. Voor dit jaar ziet de situatie er ongeveer hetzelfde uit als vorig jaar. Vorig jaar hadden de Nederlandse werven voor 2,432 miljard gulden aan orders in portefeuille, dit jaar voor 2,541 miljard gulden.

Dit blijkt zowel uit het jaarverslag over 1991 van Lloyd's Register in Nederland als uit gegevens van de organisatie van scheepsbouwers, de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI). Volgens directeur ir. G. de Vries Lentsch van de VNSI aarzelen de reders nog enigszins, onder andere omdat de overheid de steun voor reders, de IPZ, volgend jaar afschaft. Mogelijk komt er een andere vorm van scheepsbouwsubsidie, maar daarover is nog geen duidelijkheid. In EG-verband wordt hierover nog gesproken.

De scheepswerven in de Verenigde Staten pleiten al ruim twee jaar, zonder veel succes, voor de afschaffing van elke vorm van directe en indirecte steun aan scheepsbouwers.

De werf van Damen in Gorinchem draait volgens De Vries Lentsch redelijk als bouwer van kleinere bedrijfsvaartuigen, terwijl de bouwers van grotere schepen het moeilijker hebben.

Lloyd's meldt dat er vorig jaar wereldwijd minder schepen werden besteld dan in de jaren '89 en '90 toen de scheepsbouwsector flink aantrok. Europa heeft zijn aandeel zien slinken. Ook Japan, nog steeds 's werelds grootste scheepsbouwer, boekte minder orders. De grote stijger noemt de Vries Lentsch Zuid-Korea.

De Vries Lentsch heeft goede hoop voor de komende jaren. De gemiddelde ouderdom van de wereldvloot is dermate hoog dat de komende tien jaar een groot aantal schepen zal worden vervangen. Bovendien is onlangs door de International Maritime Organisation, waarin 70 landen zijn verenigd, besloten dat alle tankschepen op den duur vervangen moeten worden door dubbelwandige tankers. De VNSI verwacht dat reparatiewerven als Verolme-Botlek, Wilton Fijenoord en de Koninklijke Maatschappij De Schelde extra werk zullen krijgen met de modernisering van oudere tankers.