Bond dreigt met voortzetting van algehele staking

UTRECHT, 7 APRIL. Indien de directie van de Nederlandse Spoorwegen en de vier vakbonden vandaag niet tot overleg komen, verwacht de vakbond FSV morgen een voortzetting van de acties. Dit heeft de voorzitter van de categorale vakbond, J. Kruse, vanochtend gezegd. De NS wilden nog geen uitspraken doen over het eventueel aanspannen van een kort geding tegen de vakbonden.

Bij de FSV verwachten zowel voorzitter Kruse als algemeen secretaris H. Marijs nog vandaag aan de onderhandelingstafel te zullen plaatsnemen. “Net zoals wij onder druk staan, voert politiek Den Haag op zijn beurt de druk op de NS-directie op”, meent Kruse. Maar bij de Nederlandse Spoorwegen zegt een woordvoerder nog van geen afspraak te weten.

Voor het geval de onderhandelingstafel tot morgenochtend half vijf leeg blijft - het ultimatum van de bonden loopt om die tijd af - heeft FSV-voorzitter Kruse twee scenario's. Het eerste gaat uit van een nieuw ultimatum aan de NS, waarbij de reizigers de komende dagen geconfronteerd worden met stiptheids- en andersoortige korte acties. Daarnaast kondigde de Vervoersbond FNV vanochtend aan maandag tot stakingsdag uit te roepen, zolang er nog geen akkoord is bereikt.

Het tweede scenario bestaat volgens Kruse uit het voortzetten van de huidige acties. Kruse: “De stemming onder het stakende personeel neigt meer naar dit scenario. En als de stakingen morgen massaal doorgang vinden, neemt de FSV deze acties over.” Bij het kort geding dat de organisatie voor reizigers in het openbaar vervoer (Rover) afgelopen zondag tegen de vakbonden aanspande, zei de rechter nadrukkelijk dat de acties voor twee keer 24 uur geoorloofd waren.

Algemeen secretaris van de FSV Marijs meent dat over de flexibilisering van de werktijden, het grootste struikelblok tijdens de CAO-onderhandelingen, is te praten. “We zijn er niet op uit om de NS steeds het mes op de strot te zetten. Als de Spoorwegen zeggen er met al die beperkende Nederlandse regeltjes niet uit te komen, willen de vakbonden en hun leden best meedenken. Maar eerst moet dit voorstel van de NS over de verruiming van de arbeids- en rusttijden van tafel. En ook de gestelde invoerdatum van 1 januari 1993 moet verdwijnen.”

De FSV zegt de stakingen voorlopig nog te kunnen financieren. In vergelijking met andere vakbonden betaalt de categorale vakbond haar leden de hoogste stakingsuitkering, namelijk honderd gulden per dag. De Vervoersbond FNV betaalt 84 gulden en na vijf dagen 93 gulden. De Vervoersbond CNV betaalt haar leden 95 gulden.

Opmerkelijk is dat de vier vakbonden - de Vereniging van Hoger Spoorwegpersoneel staakt niet mee maar steunt de actie wel - op één lijn zitten. Voor die eensgezindheid werd bereikt, moesten de vakbonden wel water in de wijn doen. De Vervoersbond FNV liet haar voorstel tot automatische prijscompensatie varen en de FSV stelde haar looneis bij van 5 procent naar 4,5 procent. “Maar, zowel bestuurlijk als op de werkvloer verloopt de samenwerking uitstekend”, zegt Marijs.

Toch kleven er wel degelijk haken en ogen aan de samenwerking. Een landelijk coördinatiecentrum is onmogelijk, meent Marijs. “Het doet zeer bij onze leden als ze een telefoonnummer moeten draaien en ze krijgen iemand van een bond met een andere kleur. Bovendien telt een landelijk actiecentrum maar één stakingsleider en één coördinator.”