Knullige "ochtendgymnastiek' in gemoderniseerd jasje

Je zult het zien, volgende uitzending 19 april en dan wekelijks op zondagavond tot en met 7 juni

De Ochtendgymnastiek en de Groenteman zijn terug in de ether. Wel gemoderniseerd. Gisteravond kon kijkend Nederland een paar minuutjes aerobicen en een gezellige professor vertelde dat een- of tweemaal in de week vis eten de kans op een hartaanval met een factor twee vermindert.

De twee "gouden oude' gezondheidsprogramma's werden ooit overloeid door de ongezonde radiomakers. De KRO brengt meer bewegen, gezonder en minder eten, minder alcohol en spanning nu onder in negen werk-aan-jezelfprogramma's. Gisteravond werd de eerste aflevering uitgezonden. Na nog acht is het begin juni, tijd voor het zwempak en de vakantie.

Wisse Dekker, Hedy d'Ancona, prima ballerina Coleen Davis, KLM-gezagvoeder Mame Douma, vrachtwagenchauffeur Jaap Schilperoord, Jet Riedijk (belastingadviseuse), Jan Reneman (president-commissaris), een handjevol Europarlementariërs, een gynaecologe, politie-agente, Volkskrantredacteur, TV-regisseur en zanger Danny de Munck (22 jaar, maar met vetschort) geven het goede voorbeeld. Deze mix van bekende en onbekende Nederlanders heeft zich een doel gesteld. De een wil over negen weken twee kilo kwijt, de ander wat minder drinken of de schaal met borrelhapjes leren negeren. De doelen zijn niet hoog gesteld en dat is verstandig.

Je zult het zien is het vervolg op de stoppen-met-roken serie Hou nou toch op die de KRO een jaar geleden uitzond. De opzet is hetzelfde. Enquêtes wezen uit dat er in dat eerste kwartaal 1991 een miljoen mensen stopten met roken - driemaal zoveel als normaal. Een kwart zou het hebben volgehouden.

Vooruitgang in gezondheid en fitness is nog moeilijker te meten dan stoppen met roken. Dat bleek gisteravond al bij een eenvoudige conditietest waarvan enkele minuten aerobics - ochtendgym in een nieuw jasje - het hoogtepunt vormde. Vooraf moesten de kijkers thuis hun hartritme meten. Naderhand weer. Over negen weken wordt de herhaald en kan ieder zijn conclusies trekken. Een vrijwel zinloze methode. Het aantal slagen waarmee het hartritme in de minuut na de inspanning terugloopt zegt meer over de conditie en is ook thuis uitvoerbaar.

Er waren meer knulligheden. Zoals de internist Van der Wiel die zijn literatuur over de (on)gezondheid van geheelonthouden het laatste jaar niet had bijgehouden. Hij beweerde dat onderzoeken waarin geheelonthouders minder gezond blijken te zijn dan consumenten van één à twee glazen per dag misschien vertekend worden door zieke geheelonthouders en ex-alcoholisten die niet langer het genot maar nog wel de chronische gevolgen van drankmisbruik ondervinden. Deze mogelijke bias is inmiddels onderzocht en ontnuchterd.

En wat moet de kijker die in juni net zo veel resultaat wil als de voorbeelden op het scherm? Een recept kreeg hij deze eerste uitzending helaas niet mee. Pas over twee weken (de volgende uitzending) vertelt een arts hoe je conditie kunt opbouwen. Over drie weken komen de verandering van dieet en eetgewoonten aan de orde. Een week later het advies over het terugdringen van alcoholgebruik. Half mei gaat het over afvallen. Dan is het al bijna badpakkentijd.

Gaandeweg de uitzending werd duidelijk dat we hier een ondoordachte kopie van het vorig jaar kennelijk succesvolle stoppen-met-roken programma zien. Maar plotseling stoppen met roken en dat volhouden is iets anders als langzaam fitter worden.