"Vindt uw man 't goed mevrouwtje?'

De Britse financiële wereld wijdt meer aandacht dan voorheen aan werkende vrouwen en huisvrouwen, omdat zij hun geldzaken niet zo goed geregeld hebben.

De verzekeringsmaatschappij London Life concludeerde onlangs na een onderzoek onder vrouwelijke directeuren dat een derde van hen geen enkele levensverzekering heeft en vijftien procent geen voorziening voor hun derde leven. Niet meer dan de helft dacht de financiële toekomst goed gepland te hebben. Daarvoor vroegen zij bij voorkeur advies bij accountants, gevolgd door financiële adviseurs, hun partners of iemand van de bank. Kat in het bakkie voor een snelle maatschappij: veertigduizend vrouwen kregen over de post een Financiële Gids voor Vrouwen, waarover nu ze vragen kunnen stellen op seminars en een reeks informatie-ontbijten.

De National & Provincial Building Society, een soort (spaar/hypotheek)bank, richt zich op alle vrouwen met het Financial Services for Women-programma. Het FSW-team van vier dames verkoopt geen producten van de bank, maar probeert te helpen, voor te lichten en het zelfvertrouwen op te peppen door middel van een gratis telefoonnummer (circa achtduizend gesprekken per jaar; maar wel de helft mannen), de lezing It's Your Money voor vrouwen organisaties en boekjes over belastingen, sparen en beleggen, testamenten en successiebelasting en pensioenen.

Fiona Price van het gelijknamige advieskantoor voor economisch zelfstandige vrouwen stelt dat vrouwen in geldzaken minder zelfvertrouwen hebben dan mannen en dat zij vaak neerbuigend behandeld worden door banken, verzekeringmaatschappijen en andere door mannen gedomineerde financiële instellingen. Vindt uw man 't goed mevrouwtje? Zij ontwikkelde een methode om in tien stappen een (nieuwe) financiële raadgever te beoordelen. Voor ieder onderdeel krijgt hij een cijfer tussen 1 (slecht) en 10 (uitmuntend).

Zo'n doorlichting is belangrijk, want passende verzekeringen, hypotheken, beleggingen, pensioenen en andere langlopende verplichtingen en constructies bepalen mede iemands toekomst. Een advies moet daarom waterdicht en schokproef zijn.

De eerste stap in de Price-methode waardeert de kennismaking met de adviseur en zijn bereidheid om steun te verlenen. De beste manier om een bemiddelaar te vinden is de aanbeveling van familie, vrienden en kennissen.

Bij de eerste bijeenkomst moet de adviseur persoonlijke omstandigheden analyseren: huidige financiële positie, wensen, bereidheid om risico te lopen enzovoort. Ken uw Klant. De mate van diepgang van de analyse krijgt een cijfer. Wantrouw iemand die direct met een oplossing komt.

Veel bewoners van de financiële wereld hebben de onhebbelijke gewoonte hun klanten te intimideren met geheimtaal. Prik daar doorheen met vragen. Het hoogste cijfer krijgt degene die in gewone taal spreekt en goed te volgen is.

In het tweede gesprek moet de tussenpersoon met aanbevelingen en oplossingen komen. De verzekerde/belegger/huizenkoper moet daarover in alle rust kunnen beslissen. Desnoods later. De verkoper, die een beslissing wil forceren, krijgt een lage waardering en de meedenker een hoge.

Een goede dienstverlening en service, als de snelheid waarmee vragen beantwoord worden, schriftelijke bevestiging van zaken, een goede administratie, correcte manieren over de telefoon en eventueel een nieuwsbrief horen bij de vijfde stap.

Regelmatige controles vormen een essentieel onderdeel van de financiële planning, omdat persoonlijke omstandigheden en regels van de overheid kunnen veranderen. Een adviseur die zelf initiatief neemt, zo eens per jaar, scoort hoog.

De financiële herder(in) ontkomt ook niet aan een oordeel over zijn of haar uiterlijk: kleding, inrichting van het kantoor, presentaties, briefpapier en brochures.

Van belang is ook nog de achtergrond van de adviezen. Waarom juist het pensioen van die maatschappij? En waarom obligaties of beleggingsfondsen. Welke belastingwetten spelen een rol? Een bevredigende uitleg krijgt een goed cijfer van de meester.

De beloning van de adviseur bepaalt aan welke kant hij staat, vindt Fiona Price. Ontvangt hij provisie van de maatschappij voor de verzekering, de hypotheek of het beleggingsfonds, dan zal hij er toe neigen producten aan te bevelen die het meeste voor hem opleveren. Producten of adviezen die niets opleveren, een gewone spaarrekening of liever geen pensioenverzekering, komen dan niet aan de orde. Alleen iemand die door de klant betaald wordt (per uur of een vast bedrag), kan eerlijk adviseren en krijgt een 10.

De allerlaatste beoordelingsronde waardeert het gevoel dat de raadvrager heeft over de kritisch bekeken adviseur. Komt hij op een gemiddelde score van 6,5 of meer, dan zit alles goed. Een adviseur met een 4 of minder is ondermaats. Tussen de 4 en 6,5 moet je zelf goed opletten en af en toe een advies aan het kantoor geven.

Het zal niet verbazen dat het onafhankelijke kantoor van Price en haar vrouwelijke partners een goede waardering krijgt en veel gevraagd wordt voor de media.