Heineken zet eerste stap op Duitse markt

AMSTERDAM, 3 APRIL. Het heeft even geduurd, maar nu is het dan zover: Heineken gaat de Duitse biermarkt op. In de loop van dit jaar zal de brouwerij een exportkantoor openen “in een belangrijke Duitse stad”. Van daaruit zal vanaf begin volgend jaar Heineken Bier worden verspreid. In eerste instantie alleen in de grote steden “waar 's zomers veel toeristen komen” en alleen via toplocaties in de horeca.

Het bier zal worden gmporteerd uit Nederland. Voorlopig beperkt de brouwerij haar export tot Heineken, dat als premium bier in het topsegment van de markt zal worden verkocht. Later wordt het assortiment mogelijk uitgebreid.

Import van buitenlands bier en pils in Duitsland is jarenlang belemmerd door het zogenoemde Rheinheitsgebot. Dat bestaat weliswaar nog steeds maar van het Europese Hof mag het sinds een aantal jaren niet meer worden gebruikt om de invoer van elders gebrouwen bier te verhinderen.

“De omzet zal de eerste tijd bescheiden zijn”, voorspelde bestuursvoorzitter drs. G. van Schaik gisteren in zijn toelichting op de jaarcijfers. Heineken is jaren op zoek geweest naar een entree in Duitsland voor landelijke distributie van Heineken Bier. “Die bleek er niet te zijn”, concludeerde Van Schaik. Dat Heineken niet zoals Grolsch via een Duitse brouwer de markt opgaat, verklaarde Van Schaik als volgt: “Duitsland telt 1200 brouwerijen met een lokale afzet. Die voldoen niet aan onze eis dat we van daaruit de hele Duitse markt moeten kunnen bedienen.”

Grolsch heeft twee jaar geleden de Wicküler brouwerijen in Keulen en Wuppertal overgenomen vanwege hun marktaandeel in één van de dichtstbevolkte gebieden van Duitsland. Grolsch heeft ook al twee jaar een exportkantoor in Giessen, van waaruit op beperkte schaal Grolsch bier wordt afgezet.

Duitsland is voor Nederlandse brouwers een aantrekkelijke markt. Duitsers zijn de grootste bierdrinkers ter wereld. Bijkomend voordeel voor Heineken is, dat 30 procent van onze oosterburen het merk Heineken al kent. “Op het strand in Scheveningen drinken ze het ook”, aldus de kersverse vice-voorzitter van het Heinekenbestuur ir. K. Vuursteen.

De netto winst van Heineken is, zoals eerder gemeld, vorig jaar met 12 procent gestegen tot 410 miljoen gulden. Dit was exclusief buitengewone baten, waarvan de voornaamste was de verkoop van het minderheidsbelang in de Nieuwzeelandse brouwerij Lion Nathan (netto 33 miljoen gulden). Van Schaik wilde geen voorspelling doen over het resultaat dit jaar. Het eerste kwartaal is volgens de topman in elk geval “niet ongunstig” verlopen.

Heineken wist zijn winst te verbeteren ondanks een wereldwijde terugloop van de bierconsumptie. Deze daling kwam door de negatieve effecten van de Golfoorlog op de economie en het uitgaansleven in de voor Heineken belangrijke markten de VS en Europa.

De belangrijkste "winst' van Heineken was dat ze haar marges aanzienlijk heeft kunnen verbeteren, betoogde de nieuwe financiële man in het bestuur, drs. L. Schouten. De voornaamste oorzaken zijn dat Heineken steeds meer omzet haalt uit premium bieren, die duurder zijn dan pils. Ook de groeiende omzet in alcoholvrij bier (Buckler is volgens Heineken nu het op één na grootste merk in de wereld) leidt tot grote opbrengsten omdat daarover geen accijnzen hoeven te worden betaald. De marge is vorig jaar gestegen van 7,5 naar 8,4 procent.

De reorganisatie in Nederland, die volgens Van Schaik nog twee jaar zal duren, begint vruchten af te werpen. De daling van Heinekens Nederlandse marktaandeel - tot 52 procent vorig jaar - zou inmiddels in een lichte stijging zijn omgeslagen.