Berend Strik Berend Strik. Galerie Fons Welters, ...

Berend Strik Berend Strik. Galerie Fons Welters, Bloemstraat 140, Amsterdam. T/m 3 mei. Di t/m za 14-18u.

Eewal v/h het Kapelhuis Rob Nypels, Holly Witteveen e.a. Galerie Eewal v/h het Kapelhuis, Breestraat 1, Amersfoort. T/m 26 april. Do t/m zo 12-17u.

Hills + Mills Hills + Mills (zeven Slowaken). Arti, Amsterdam, Rokin 112. T/m 26 april. Di t/m zo 12-17u.

Berend Strik

De kruissteek heeft voor de bordurende kunstenaar Berend Strik ook een seksuele betekenis. “Once he started thinking about sex, how could he be innocent at croquet?” aldus een citaat van van H.G. Wells in het boekje bij Berend Striks expositie in galerie Fons Welters in Amsterdam. Croquet of kruissteek, voor Strik geldt dezelfde gedachte. Dat blijkt overduidelijk uit sommige van de geborduurde werken op de expositie: het zijn uit seksbladen overgenomen pornofoto's van transseksuele man/vrouwen. Ze zijn curieus en raadselachtig.

Minder openlijk seksueel geladen, en daardoor spannender is het grote, bontgekleurde groepsportret van een carnavalsvereniging, met knielende dansmariekes op de voorgrond. Strik weet van banale afbeeldingen interessante beelden te maken. Hij werkt in de geest van Jeff Koons, die de banaliteit ook exploiteert in zijn kunst. (Diens beeld van een groot kitschvarken dat het Stedelijk aankocht heet niet voor niets: "Ushering in Banality', voorgaan in banaliteit).

Het zal ook wel niet toevallig zijn dat een van Striks eerste geborduurde werken (1988) een close-up van het kruis van de pornoster La Cicciolina, Koons' ex-vrouw, was. Strik in het boekje bij de huidige expositie: “Uit zichzelf kan hij (de kunstenaar) niet tot mooie gezangen komen. De schoonheid van zijn kunst onttrekt hij aan het vrouwenlichaam.”

Berend Strik. Galerie Fons Welters, Bloemstraat 140, Amsterdam. T/m 3 mei. Di t/m za 14-18u.

Eewal v/h het Kapelhuis

De bekende galerie voor toegepaste kunst het Kapelhuis in Amersfoort breidt haar terrein uit: hedendaagse beeldende kunst is sinds afgelopen zondag ook in het programma opgenomen. Dat komt doordat Jetze Hoogterp en zijn vrouw Catharina van de Leeuwardense galerie Eewal de Amersfoortse ruimte hebben overgenomen. Het Kapelhuis heet nu dan ook "galerie Eewal voorheen het Kapelhuis'.

Catharina Hoogterp-van der Heide: “We hebben al 23 jaar onze galerie Eewal in Leeuwarden en wilden graag elders in het land uitbreiden. Dat kan nu in deze mooie ruimte in Amersfoort omdat Hyke Koopmans en Margje Blitterswijk er vorig jaar na dertig jaar mee stopten. Omdat we niet volledig het programma van het Kapelhuis overnemen, maar ook onze eigen beeldende kunstenaars willen tonen, zijn we overeengekomen dat we de galerie "Eewal' gaan noemen. We brengen in onze openingsexpositie onze vaste kunstenaars zoals Rob Nypels (foto's), Holly Witteveen (etsen), Allie van Altena (tekeningen), Ra van der Hoek (werken op papier) en Eja Siepman-van der Berg (sculpturen). Maar daarnaast is er natuurlijk aandacht voor toegepaste kunst en keramiek, waar het Kapelhuis zijn reputatie aan ontleent. We tonen nu onder meer werk van vijf keramisten, zoals Jan van de Vaart en Dirk Romijn.”

De oorspronkelijke galerie Eewal, genoemd naar een straat in Leeuwarden, blijft bestaan.

Rob Nypels, Holly Witteveen e.a. Galerie Eewal v/h het Kapelhuis, Breestraat 1, Amersfoort. T/m 26 april. Do t/m zo 12-17u.

Hills + Mills

In het Dom Kultúry in Bratislava in Tsjechoslowakije exposeren nu zeven Nederlandse kunstenaars, onder wie Sonja Oudendijk, Harry Heyink en Peter Baren. Tegelijkertijd is van zeven Slowaakse kunstenaars werk te zien in de expositieruimte van de Amsterdamse kunstenaarsvereniging Arti. Deze uitwisselingsexpositie heeft als titel "Hills + Mills'.

Het in Arti getoonde werk van de zeven Slowaken kan zich met gemak meten met werk van hedendaagse Nederlandse kunstenaars, ondanks de volkomen andere culturele en economische situatie in Tsjechoslowakije. Een "het-zijn-sneue-Oostblok-kunstenaars'- brilletje hoeft de toeschouwer niet op te zetten. Integendeel, twee kunstenaars vind ik zelfs verrassend goed.

Martin Knut schildert grote doeken met levendige lichtbruine, roze of oranje vlakken waarin hij met dunne lijntjes verf of balpen een of meer kleine, simpele, naïeve mensfiguurtjes plaatst: een gehurkt ventje of een mannetje en een vrouwtje die een potje koken. De rook uit de pot is een "kringeltje' dat uit het doek gesneden is. Het zijn overrompelende, gevoelige en geestige schilderijen. Zoals het doek met een klein naakt mannetje die een erectie heeft en daar met zijn handen onder zijn hoofd op zijn rug naar ligt te kijken. "It's mine' heet het schilderij. Volgens Knut is zijn werk een reactie op de al te intellectualistische benadering van kunst in kringen van Slowaakse kunstenaars.

Een van die meer conceptuele kunstenaars is Matej Krén, die een bijzondere installatie bouwde: een ronde toren van boeken, van vloer tot plafond. Je kunt je hoofd in een gat steken en in de verlichte binnenruimte kijken. Dank zij spiegels zie je dan een eindeloos diepe en hoge ronde toren van boeken. Je voelt je als Alice die in het hol van een intellectueel konijn valt, dat geprobeerd heeft een bibliotheek in te richten met alle boeken van de wereld.

Verder zijn er onder meer "neo kitsch'-schilderijen van Simona Bubánová en abstracte schilderijen, knap geplaatst in landschapsfoto's, van Daniel Fischer.

Hills + Mills (zeven Slowaken). Arti, Amsterdam, Rokin 112. T/m 26 april. Di t/m zo 12-17u.