Autoverkoop in Japan voor het eerst in jaren omlaag

TOKIO, 3 APRIL. De verkoop van nieuwe personen- en vrachtwagens in Japan is voor het eerst in zeven jaar gedaald. Door de tragere economische groei en de parkeerproblemen in diverse grote steden ging de afzet in het fiscale jaar 1991/92, dat is afgesloten op 31 maart, omlaag met 3,8 procent tot 5,67 miljoen stuks. Dit heeft de Japanse vereniging van autohandelaren gisteren bekendgemaakt.

De personenautosector kreeg flinke klappen door een achteruitgang van de verkoop van zes procent tot 3,96 miljoen. De Japanse consumenten laten vooral de kleinere vierwielers staan. Auto's met een tweelitermotor echter waren populair. Nissan zag de afzet dalen met 4,4 procent. Toyota, Japans grootste autoverkoper, ging met 5,5 procent in verkoop achteruit. Mazda leverde zes procent in. Mitsubishi was een uitzondering en noteerde een stijging van 11,6 procent. De buitenlandse autoproducenten zagen hun verkoop in japan teruglopen met 11,4 procent tot 191.987 wagens.