Vertrouwen Amerikaanse consument stijgt weer

WASHINGTON, 1 APRIL. De barometer van de Amerikaanse Conference Board, een instituut dat het vertrouwen van de Amerikaanse consument in de economische situatie meet, is in maart 7 punten gestegen tot 54 procent. Als de stand van de index boven de 50 punten komt, duidt dit op herstel van de economie.

Het is de sterkste stijging van de barometer sinds een jaar. Deskundigen hadden een stijging van 5 punten verwacht. Ook voor de komende maanden toonden de consumenten zich optimistisch. De Conference Board, die onderzoek deed onder vijfduizend huishoudens, onderstreept dat het vertrouwen van de consument “nog verre van ideaal is”. In februari bereikte de consumentenindex met 46,3 procent het laagste punt sinds 1974.

Deskundigen zeiden te verwachten dat door het groeiende vertrouwen de binnenlandse vraag zal toenemen, wat de industriële produktie ten goede zal komen.

Ook de index die de ontwikkeling van de Amerikaanse economie in de komende maanden voorspelt is gestegen. Het ministerie van handel maakte gisteren bekend dat de index in februari 0,8 procent omhoog is gegaan. Het is de tweede achtereenvolgende stijging van de index. De stijging van januari werd herzien van 0,9 tot 1 procent. In de vijf maanden daarvoor was er nauwelijks sprake van beweging.

Het ministerie van werkgelegenheid maakte bekend dat het tussen maart 1990 en 1991 650.000 werklozen over het hoofd heeft gezien bij tellingen. In plaats van 970.000 mensen verloren ruim 1,6 miljoen mensen hun baan. De faillissementen van veel kleine bedrijven zouden niet zijn meegeteld, evenals de ontslagen van mensen die werden opgeroepen voor de Golfoorlog. (AFP, Reuter)