Holland-promotie op A'damse "pillenbrug'

AMSTERDAM, 1 APRIL. Op de Amsterdamse "pillenbrug' wreven ze zich gistermorgen rond tien uur even de ogen uit. Vroege winkelaars, argeloze toeristen en verbouwereerde drugshandelaren kregen ongevraagd een bosje tulpen in hun handen gedrukt. De meesten wisten niet dat zich onder de gulle gevers directieleden van KLM, Northwest Airlines en Schiphol bevonden.

De heren, allen getooid met witte Holland-promotie-petjes, toverden de doorgaans zo ranzige Damstraat even om in een onschuldig Nederlands dorpsstraatje. Voorafgegaan door de KLM-drumband volgden kort daarop tachtig Noordamerikanen, allen uit de reisbranche, op verkenning in Nederland.

De Nederlandse toeristenbranche is er veel aan gelegen het de buitenlandse gasten naar de zin te maken. Nederland moet als vakantieland beter bekend raken onder de reislustige Noordamerikanen. "Holland' is voor de meeste Amerikanen al jaren wat North Dakota voor de doorsnee Nederlander is: ze weten dat het bestaat, maar waar het precies ligt moet je ze niet vragen. Daarom nodigde het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) de groep buitenlanders uit voor een weekje vakantie in Nederland.

Toeristen uit de VS en Canada zijn "big spenders'. Hoewel ze goed opletten waar het goedkoopste vliegticket te krijgen is, geven ze eenmaal gearriveerd zonder morren veel geld uit. 700.000 Amerikanen en Canadezen - het streefgetal van het NBT voor dit jaar - besteden samen jaarlijks een half miljard dollar (935 miljoen gulden) in ons land. De bezoeken zijn goed voor 15.000 arbeidsplaatsen.

De Noordamerikaanse gasten wanen zich dezer dagen in luilekkerland. De dames en heren krijgen de mooiste plekjes van Nederland te zien, logeren in de meest luxueuze hotels en genieten van exquise maaltijden in 's lands beste restaurants. Alles in de hoop dat ze, eenmaal weer thuis, juichende verhalen over Holland aan hun cliënten vertellen. Een aantal tour-operators deed gisteren alvast voorzichtig wat zaken.

Nederland verkoopt zich dit jaar voor het eerst in eigen huis. Tot voor kort trok een karavaan van het NBT met folders, foto's en verhalen de oceaan over om de mensen daar over te halen naar "beautiful Holand' te komen. Dit jaar zijn de zaken omgedraaid. Getuige de vele "fantastics' die gisteren over straat vlogen, slaat de taktiek aan.