Tweede beurs voor jongeren in Borne; "Het eerste wat die scholieren doen is: hup, patat eten'

BORNE, 30 JAN. “Ik mis de gokkasten. Die waren er vorig jaar wel”, zegt een jongen uit Borne. Met twee vrienden lijkt hij zich niet bijster te amuseren op de beurs Jongerentrend '92, die voor de tweede keer wordt gehouden in zijn woonplaats.

Een bezoeker treft in de evenementenhal achter de zestig kraampjes onder meer verkopers van oorbellen, parfums en ,haarverlengende' pruiken, maar ook informatie van beroepsopleidingen, de stichting Seksueel Overdraagbare Aandoeningen en Youth for Christ.

,Jongerentrend '92' moet bezoekers, volgens een aankondiging, informeren over “de nieuwste trends op het gebied van mode, "life-style' en vrije tijd”. Het is de enige grootschalige beurs voor jongeren die totnutoe in Nederland is georganiseerd.

Een onderzoek van bureau Inter-View wees vorig jaar uit dat mensen in de leeftijd tussen zes en vierentwintig jaar 25 miljard gulden per jaar te besteden hebben. Organisatrice M. Tiehuis van de beurs bespeurt een enorm consumptiegedrag onder jongeren: “Morgen verwachten we veel scholieren. Het eerste dat ze hier doen is: hup! patat eten.”

De grote drukte moest gisteren, de eerste dag van de vierdaagse beurs, nog komen. De eerste dag verliep gladjes. Behalve schoolkinderen op hun vrije woensdagmiddag, waren het vooral de mensen àchter de bedrijven en instellingen met kraampjes op de beurs, die een kijkje kwamen nemen.

Een meisje van Club Veronica, de jongerenclub van de omroep, leunt verveeld achterover in de auto van de club, die in de hal staat opgesteld. “Ik word gek van de kinderen die steeds stickers en pennen vragen”, klaagt ze. Vele kinderen vulden het formulier in waarmee ze tekenen voor een lidmaatschap van de omroep.

In oktober 1990, toen de beurs voor het eerst werd gehouden, kwamen bijna twintigduizend bezoekers. De evenementenhal hoopt dit jaar - door aankondigingen in landelijke kranten - bezoekers te trekken uit het hele land. Tiehuis, die een jaar bezig was met de organisatie van de beurs, mist nog vertegenwoordigers van de frisdrankfabriek Coca-Cola. “Dat hoort nou ècht bij jongeren”, vindt ze.

Zodra jongeren ouder zijn dan twintig, gaan ze volgens Tiehuis hun geld vooral uitgeven in de horeca en aan “hebbedingen”. Dit gedrag baart de meer ideële organisaties als Amnesty International en het Jongeren Advies Centrum duidelijk zorgen. “Zij staan te springen om op deze beurs aanwezig te zijn”, zegt Tiehuis.

De enige politieke organisatie die zich in Borne presenteert is de jongerenafdeling van de PvdA. Zij schenken de bezoekers "zuivere' koffie uit de Derde wereld. “Het is heel moeilijk jongeren voor politiek te interesseren”, verzucht bestuurslid Charon Dijksma (20) van de jongerenafdeling. Volgens Dijksma zijn jonge mensen alleen nog te mobiliseren op het moment dat er door politieke beslissingen financieel op achteruit gaan, zoals bij de studiefinanciering.

De beroepsopleidingen gebruiken dansen, modeshows en praktijkvoorbeelden zoals muurtjes metselen om te laten zien wat zij te bieden hebben. De knopen van de vertegenwoordigers van de krijgsmacht glimmen, verderop bakken leerlingen van de bakkersschool vlijtig taarten. De opleiding voor de ziekenzorg speelt de herkenningsmuziek van de televisieserie Medisch Centrum West, waarna een bedrijf voor ziekenhuiskleding mannequins de spierwitte uniformen van de sector laat demonstreren. Oók voor zwangere zusters.

Een jonge verkoper van “ambulante handel” vraagt bezoekers om voor een gulden een enquêteformulier in te vullen, met als te winnen hoofdprijs een mountain bike. Waar gaat de opbrengst heen? De vertegenwoordiger: “Die gaat dus volledig naar mijzelf.”