Toyota voorziet assemblage bij fabrikanten EG

BRUSSEL, 29 JAN. Japanse autofabrikanten zullen straks geen eigen fabrieken meer in Europa bouwen, maar hun modellen direct laten assembleren door Europese autobouwers.

Die voorspelling doet vandaag de directeur van Toyota Motor Europe, Hidenori Tsutsui in het Belgische dagblad De Standaard. Tsutsui: “Ik kan me voorstellen dat er ooit bij Ford Genk Mazda's van de band rollen”. Hij zegt dat Japanse autobouwers in de toekomst er beter aan doen om “intenser samen te werken met de Europese autofabrikanten”.

Toyota bouwt op dit moment in Groot-Brittannië een nieuwe fabriek met een capaciteit van 200.000 wagens. Volgens Tsutsui zijn nieuwe eigen fabrieken op dit moment nog de beste manier voor Japanse fabrikanten om de voortdurende spanningen met de EG over invoerbeperkingen te omzeilen. Maar: “Ik geloof niet dat er nog andere fabrieken volgen”. Juist omdat fabrikanten als Opel en Ford zich zorgen maken over hun overlevingskansen in Europa is er een goede mogelijkheid om tot een intensieve samenwerking te komen, meent hij.

Het verschil in produktiviteit acht de Japanse industrieel geen probleem, gezien de ervaringen die Toyota nu al opdoet in Engeland. De succesvolle middenklasser Primera van Toyota wordt bijvoorbeeld al in Engeland gebouwd. Volgens Tsutsui is produktiviteit slechts een “kwestie van training. Hier en in Japan”. Het is volgens hem niet nodig om de Japanse manier van werken “ongenuanceerd” over te nemen. “Men zal naar compromissen moeten zoeken. We moeten achterhalen tot waar de Europeaenen ons willen volgen”. Maar hij geeft toe dat bij de contracten die Toyota tot nu toe met honderdvijftig Europese leveranciers van onderdelen voor de Britse fabriek heeft gesloten “we ons soms zorgen maken. De Europese bedrijven hebben diepgewortelde tradities. Het is niet altijd duidelijk of ze bereid zijn om te luisteren, of ze iets van anderen willen leren”. Tot zover onze correspondent.

Het Japanse ministerie van internationale handel en industrie (Miti) heeft dezer dagen Toyota opgeroepen zijn exportexpansie te verminderen en desnoods meer fabrieken in het buitenland neer te zetten. Dat meldt deze week de Nikkei Weekly. Toyota is een van de weinige Japanse autofabrikanten die nog hoofdzakelijk via export de buitenlandse afzetmarkten bedienen, de meeste andere Japanse autoconcerns hebben al lang eigen fabrieken in het buitenland staan. Het Miti heeft volgens de krant de oproep aan Japans grootste autofabrikant gedaan om tegemoet te komen aan de Amerikaannse en Europese kritiek op het grote handelsoverschot van Japan.