Philips reorganiseert verkooporganisatie

ROTTERDAM, 29 JAN. Philips gaat de marketing-, verkoop- en service-organisaties van de divisie consumentenelektronica in Europa ingrijpend reorganiseren. De operatie komt in handen van J.M.H. D'elfant, nu directeur van Philips Nederland die met ingang van 1 maart overstapt naar de divisie.

De steeds kleinere marges op de markt voor consumentenprodukten en de toenemende concurrentie dwingen Philips het Europese verkoopbeleid te stroomlijnen. Nu worden bij voorbeeld marketing en service voor ieder produkt apart geregeld door de divisie in samenspraak met alle nationale verkooporganisaties van het afzonderlijk. Het is de bedoeling al die afspraken zoveel mogelijk te bundelen.

Daartoe wordt binnen de divisie een nieuwe afdeling ingericht die onder leiding van D'elfant een Europees verkoopbeleid moet ontwikkelen. De centralisatie zal de nodige gevolgen hebben voor de bestaande verkoop, marketing en servicekanalen, aldus een woordvoerder. Het is nog niet duidelijk of de operatie ook arbeidsplaatsen gaat kosten. “De marges staan zó onder druk dat we de bestaande middelen voor deze activiteiten efficiënter moeten benutten.”

De Philipsgroep consumentenprodukten - waarvan consumentenelektronica een onderdeel vormt - maakt moeilijke tijden door. Een gebrek aan nieuwe produkten gecombineerd met een prijzenslag op de Europese markt zetten de resultaten van de groep al maanden onder druk. In de eerste negen maanden van vorig jaar lag het resultaat met 669 miljoen gulden ruim 40 procent lager dan in 1990. De groep is goed voor 45 procent van de concernomzet.

Over de resultaten van divisie zijn geen gegevens beschikbaar. Naar alle waarschijnlijkhied wordt er op de verkoop van consumentenelektronica nauwelijks winst gemaakt. De prijserosie liep in het derde kwartaal op tot vijf procent.

D'elphant zal worden opgevolgd door drs. J. Post de huidige directeur van Philips Spanje. W. den Tuinder, nu werkzaam bij consumentenelektronica zal Post in Spanje aflossen.