Industrie in VS helpt Frankrijks computersector

ROTTERDAM, 28 JAN. Drie Amerikaanse computerfabrikanten IBM, Hewlett Packard en Apple zullen de noodlijdende Franse elektronica-industrie te hulp schieten.

De Franse premier, Edith Cresson, heeft vandaag vijf samenwerkingsverbanden tussen Franse staatsbedrijven in de elektronica en Amerikaanse ondernemingen bekend gemaakt. De allianties maken deel uit van het grootschalige reddingsplan voor de Franse elektronica waaraan Cresson al geruim tijd werkt en dat zal uitmonden in een omvangrijk industrieel conglomeraat dat naast elektronica ook energiebedrijven zal bevatten.

Hoewel er rondom het middaguur nog geen details beschikbaar waren, is de alliantie tussen IBM en de noodlijdende computerfabrikant Bull de meest vergaande van de vijf afspraken. Volgens een woordvoerder van Bull heeft de Amerikaanse computergigant een “klein maar substantieel” belang genomen in de noodlijdende Franse onderneming.

Het verlieslijdende computerbedrijf Bull - verlies 1990 2,2 miljard gulden - mocht zich in de afgelopen maanden verheugen in gelijktijdige interesse van twee grote Amerikaanse ondernemingen. Naast IBM had ook Hewlett Packard laten weten een alliantie met het Franse bedrijf te ambiëren.

De Amerikaanse bedrijven zijn geïnteresseerd in de noodlijdende Franse onderneming omdat ze zoveel mogelijk bedrijven om zich willen verzamelen die dezelfde variant van een nieuwe computertechnologie ondersteunen. In ruil voor die steun heeft Bull nu met succes een deelneming door IMB in het aandelenkapitaal weten te bedingen.

De noodlijdende chipfabrikant SGS-Thomson, een joint venture tussen het Franse Thomson en het Italiaanse STET, zal in de toekomst samenwerken met IBM en met elektronicafabrikant Hewlett Packard. Details over die afspraken waren vanmiddag nog niet voorhanden.

Verder heeft computerfabrikant Apple uit Californie Bull uitgenodigd deel te nemen in het Consumer Design Center dat de fabrikant samen met Motorola en IBM in Austin Texas runt.

Daarnaast zal Apple samen met de fabrikant van consumentenelektronica Thomson en telecommunicatiebedrijf France Telecom een "task force' vormen die de mogelijkheden van de ontluikende markt voor multimedia moet onderzoeken.