Havenbedrijven onderzoeken overname ECT

ROTTERDAM, 28 JAN. Een consortium met onder meer handels- en transportconcern Van Ommeren-Ceteco (VOC) en de Rotterdamse ondernemer Willem Cordia overweegt het containeroverslagbedrijf ECT over te nemen. Het financieel adviesbureau Turnpoint voert daartoe onderzoek uit.

Al enige tijd zweeft een belang van 44 procent in ECT boven de markt. Eigenaar is het noodlijdende installatie-, handels- en transportconcern Internatio-Müller. ECT in Rotterdam, 's werelds grootste containeroverslagbedrijf, zoekt naar sterke financiers om ambitieuze uitbreidingsplannen te verwezenlijken.

Turnpoint-directeur drs. E.J.R. van Herwijnen bevestigt dat VOC en Cordia deel uitmaken van het consortium dat vorig jaar opdracht gaf de mogelijkheden van overneming te onderzoeken. Andere namen wil hij niet noemen.

VOC erkent deel uit te maken van het consortium. Cordia, die grote financiële belangen heeft in de haven, was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar. ECT wil niet reageren op de berichten. Wel wordt bevestigd dat Cordia onlangs met het management van ECT heeft gesproken.

Van Herwijnen zegt gesprekken te voeren met alle bij ECT betrokken partijen, zoals de gemeente Rotterdam, het Gemeentelijk Havenbedrijf, de landelijke overheid, management en aandeelhouders van ECT. “Omdat er zoveel partijen bij de zaak betrokken zijn en de materie erg complex is, kan ik moeilijk zeggen wanneer we het onderzoek afsluiten. Ik denk in termen van maanden”, aldus de directeur van Turnpoint.

Grootaandeelhouder in ECT is, naast Internatio-Müller, het transportconcern Nedlloyd, dat eveneens 44 procent bezit. Nedlloyd-voorzitter H. Rootliep liet onlangs nog weten er niet op uit te zijn dit belang af te stoten. De Noor T. Hagen, grootaandeelhouder in Nedlloyd en vandaag benoemd tot commissaris bij het bedrijf, vindt daarentegen dat Nedlloyd haar belang in ECT zo snel mogelijk moet verkopen. De Nederlandse Spoorwegen bezitten de overige 12 procent van ECT.

Van Herwijnen wil niet zeggen of havenconcern Pakhoed ook een van zijn opdrachtgevers is. ECT praat al sinds oktober vorig jaar met Pakhoed over de afstemming van de bouw van nieuwe containerterminals op de Maasvlakte. Gemeente en Rijk willen pas investeren in de infrastructuur daarvoor als duidelijk is dat er geen overcapaciteit ontstaat. Onder voorzitterschap van McKinsey-topman dr. P. Winsemius wordt hierover al enige tijd overleg gevoerd.

De containerterminal van Pakhoed-dochter Unitcentre, de enige concurrent van ECT in de Rotterdamse haven, moet verkassen van de Waalhaven naar de Maasvlakte omdat de klanten met steeds grotere containerschepen aanmeren. ECT wil voor het jaar 2000 acht nieuwe containerterminals op de Maasvlakte bouwen. Het overleg tussen ECT en Pakhoed, waarbij het Gemeentelijk Havenbedrijf een belangrijke rol speelt, spitst zich toe op deze nieuwbouwplannen en gaat volgens de betrokkenen niet over het bezit van ECT.

De ondernemingsraad van Pakhoed-dochter Unitcentre is tegen samenwerking met ECT. De OR vreest op den duur verlies van arbeidsplaatsen.