President Super Club terug naar Philips; nog steeds verliesgevend

ROTTERDAM, 24 JAN. De president van de Belgische videoketen Super Club Jaap J. van Weezendonk, legt zijn functie neer. Van Weezendonk gaat nieuwe functies vervullen in zijn hoedanigheid van lid van de Raad van Bestuur van Philips België, die eigenaar is van de Belgische keten van videotheken.

Dit is gisteren van de zijde van Super Club meegedeeld.

Philips raakte in 1989 bij het bedrijf betrokken. Philips België had behoefte aan expansie toen een fabriek in Leuven met 800 werknemers moest sluiten. Super Club was sinds het begin van de jaren tachtig uitegroeid tot een keten van winkels. Bovendien werden videorechten gekocht, video-apparatuur ontwikkeld, films gefinancierd en zelfs restaurants aangekocht. Dit alles met geld en onder toezicht van investeerders als Noro van J.A. Fentener van Vlissingen.

Van Weezendonk moest bij Super Club orde op zaken stellen. Philips België, dat een belang van 75 procent in de videoketen heeft, investeerde in totaal 900 miljoen gulden in de onderneming. Het geesteskind van de ondernemer M.L. de Prins bleek veel verliesgevender dan verwacht. Philips dacht aanvankelijk dat er slechts liquiditeitsproblemen waren. Het bedrijf boekte bij een omzet van 896 miljoen gulden in veertien maanden een verlies van 814 miljoen.

Van Weezendonk verklaarde eind vorig jaar nog dat over 1991 zeker nog verlies zal worden geboekt.

Een woordvoerder van Philips in Eindhoven verlaarde dat Van Weezendonk de onderneming weer “manageable” heeft gemaakt en dat daarmee zijn taak is voltooid. Inmiddels zijn bij Super Club twee nieuwe directeuren benoemd, te weten P. Fitters (afkomstig van Blokker) en M. Sevenans (afkomstig van Philips Eindhoven). De Amerikaan D. Baldwin, hoofd van de Amerikaanse operaties van de videoketen, maakt het bestuurstrio compleet. Super Club is het geesteskind van M.L. de Prins. De Prins haalde jaar na jaar 150 procent groei. vorig jaar ontpopte De Prins zich plotseling als een al te grote optimist, die niet in staat was zijn verplichtingen na te komen en er geen flauw benul van had dat zijn imperium aan mismanagement ten onder dreigde te gaan. De ontmaskering van Super Club voltrok zich pas nadat Philips een aanzienlijk belang in het bedrijf had genomen en zich had gecommitteerd aan een nog groter belang.