LOOS Extended speelt punten en dissonante strepen

Concert: in de serie Directions : LOOS Extended o.l.v. rietblazer Peter van Bergen met Hans Koch (klarinetten), Wolfgang Fuchs (klarinetten en sopraninosax), Huib Emmer (el. gitaar), Gerard Bouwhuis (piano), Paul Koek (slagwerk).

Gehoord: 23/1 BIMhuis, Amsterdam.

Verder te horen: vanavond Thelonious, Rotterdam; 25/1 Stedelijk Museum, Amsterdam (15.00 uur) en Waaggebouw, Leiden (21.30 uur) en 26/1 De Fabriek, Zaandam (16.00 uur)

De serie Directions wordt vanavond vervolgd met Fred Frith & Han Bennink, en Monkeys on a Rock.

De een zoekt de grens, een ander probeert hem te verleggen, een derde regeert over een land van eigen makelij. Een voorbeeld van het laatste is rietblazer Peter van Bergen, al jaren koning van het land LOOS, een kaal en onherbergzaam gebied waar voornamelijk stilte heerst, ijskoude stilte. En als die eens verbroken wordt, dan gebeurt dat niet voor de gezelligheid maar uitsluitend omdat het moet. De koning houdt van duidelijke taal, zonder ruis en vage bijbedoelingen. Een i is een i omdat er een punt op staat.

De muziek van Van Bergen bestaat uit punten met slechts zo nu en dan een dissonante streep. Niet alleen Paul Koek speelt slagwerk, gitarist Huib Emmer en pianist Gerard Bouwhuis doen het in feite ook. Staccatissimo. Fortissimo. De punten en strepen staan allemaal op papier, slechts de momenten waarop ze worden gespeeld, worden ter plekke bepaald. In Nr.1 maakt Van Bergen horizontale bewegingen met zijn saxofoon om ze aan te geven, in Factorseries 004 is het Huib Emmer die ze bepaalt, dit keer verticaal, als een headbangende hardrocker.

Het blazersinstrumentarium is indrukwekkend (twee saxofoons plus zeven klarinetten waaronder twee bassen en drie contrabassen), maar hun rol is slechts zeer beperkt. Een snik hier en een schreeuw daar, veel meer is het niet. Tot Factorseries 003, het allerlaatste stuk, waarin wordt getoond hoe de "piep-piep-knor'-muziek uit de jaren zeventig door Loos is bevroren, van anarchie tot partituur. Het door klarinet, sopranino- en tenorsaxofoon voortgebrachte gepiep giert door de oren en zingt nog na als alledrie de blazers zich achter hun contrabasklarinet hebben geplaatst, zo groot dat ze zonder standaard niet kunnen worden bespeeld. Brommmgrommm, doen de enorme instrumenten, in uitgerekte toestand drie meter lang. Slagwerker Koek slaat heftige accenten terwijl de blazers alweer van instrument zijn gewisseld om hun dialoog met zichzelf voort te zetten. Met het land van Hey-Ba-Ba-Re-Bop heeft het allemaal niets te maken.