Koeriers begaan massaal verkeersfouten

AMSTERDAM, 24 JAN. Binnen 12 minuten reed hij door tien rode lichten, negeerde driemaal een verbodsteken en hield zich alleen aan de snelheidslimiet van 25 kilometer per uur bij het rijden over het trottoir. Toen de 16-jarige Richard op zijn opgevoerde snorfiets met volle snelheid een promenade doorkruiste, noteerde de agent die hem schaduwde dat “veel voetgangers noodsprongen maakten om het vege lijf te redden”.

“Dat klopt wel”, reageerde Richard gisteren voor het Amsterdamse kantongerecht. “De mensen raken op een of andere manier in paniek als ze een stadskoerier zien.” Richard, met zijn arm in een mitella na een recent verkeersongeluk, stond gisteren met vijf collega-koeriers voor het Amsterdamse kantongerecht wegens systematische overtreding van de verkeersregels.

Werknemers van de meer dan vijftig Amsterdamse koeriersbedrijven hebben door hun roekeloze rijgedrag een slechte reputatie opgebouwd in de hoofdstad. In december formeerde de Amsterdamse politie een "undercover-team', dat op neutrale motorfietsen de koeriers volgde op hun tochten door de binnenstad. In het geval van Richard concludeerde kantonrechter M. Ellerbroek: “Wanneer we de lijn doortrekken, komt het erop neer dat u op een normale werkdag zo'n 150 verkeersovertredingen begaat.” Die conclusie kon elk van de zes verdachten gelden.

De zitting van het kantongerecht had vooral een educatieve inslag. Aanvankelijk was het de bedoeling de jonge koeriers te veroordelen tot het volgen van een cursus verkeersveiligheid. Juridisch bleek dat echter niet mogelijk: voor kleine verkeersovertredingen kan justitie nog geen alternatieve straffen opleggen. Daarom bleef het opvoedende gedeelte van de zitting beperkt tot het afdraaien van een videoband, die in het komende jaar ook op de Amsterdamse scholen vertoond wordt. Beelden van een bebloed slachtoffer van een snorfietsongeluk en van een ex-bromfietser in rolstoel moesten de jonge koeriers doordringen van de ernstige gevolgen van hun rijgedrag.

Na de vertoning, die de verdachten met gepaste eerbied uitzaten, kritiseerde de kantonrechter de bedrijfscultuur binnen de koeriersdiensten, waar snelheid centraal staat en verkeersovertredingen op de koop toe worden genomen. Voor geen van de werkgevers was het rijgedrag van de koeriers aanleiding geweest tot ontslag. Een van hen, die was gedaagd omdat hij zijn koeriers op opgevoerde brommers liet rijden, gaf toe dat hij boetes wegens snelheidsovertredingen van minder dan 20 kilometer per uur altijd vergoedde.

Achteraf bleken de koeriers dan ook niet onder de indruk van de boetes van 250 tot 500 gulden. “Wanneer je wordt opgepakt, let je twee dagen extra op, maar daarna ga je weer over tot de orde van de dag”, zei Richard. En de baas? “Die geeft je een schouderklopje als je op de bon wordt geslingerd. Hij betaalt trouwens ook de helft van mijn boete.”

“Leuk geprobeerd, deze zitting, maar het zet geen zoden aan de dijk”, meende "undercover'-motoragent P. Noot na afloop. “De beste remedie is gewoon de bromfietsen in beslag te nemen. Dat kost de werkgevers 1.500 gulden en de jongens waarschijnlijk hun baan.”