Definities doen er niet toe; Biografische roman over Frida Kahlo

Rauda Jamis: Frida Kahlo, een vrouw. Vertaling: Marianne Gossije. Uitg. De Geus, 328 blz. Prijs ƒ 44,50

Frida Kahlo (1907-1954) schilderde bijna letterlijk met haar eigen bloed. De schilderijen van deze Mexicaanse kunstenares zijn sterk autobiografisch. Op achttienjarige leeftijd raakte zij bij een busongeluk ernstig gewond. Haar bekken, rugwervels en been waren gebroken, ze leed ondraaglijke pijnen en in de loop van haar leven moest ze tientallen operaties ondergaan. Kinderen kon ze niet meer krijgen. Na dit ongeluk maakte ze aan bed gekluisterd haar eerste zelfportretten.

Een tweede bepalend element in haar leven was haar turbulente huwelijk met de veel oudere schilder Diego Rivera. Zij vormden een merkwaardig paar: op foto's ziet hij er uit als een grote dikke pad, zij heeft een frêle figuur en draagt felgekleurde Mexicaanse kleding en opvallende sieraden. Hun Casa Azul in Coyacan, een buitenwijk van Mexico-City, was in de jaren dertig en veertig een ontmoetingsplaats van revolutionairen en kunstenaars. Op bezoek in Mexico wilde André Breton Kahlo onmiddellijk bij zijn surrealisten inlijven (wat zij niet wilde) en Trotski woonde enige tijd in het Blauwe Huis, dat tegenwoordig het Frida Kahlo Museum is.

De biografische roman van Rauda Jamis werd in 1985 in het Frans gepubliceerd. Jamis vertelt Kahlo's levensgeschiedenis aan de hand van citaten uit brieven en dagboekfragmenten aangevuld met houterige dialogen. Bij voorbeeld het gesprek in New York van Kahlo met haar minnaar, de fotograaf Nickolas Muray, over een brief uit Parijs: “... Nick! De surrealisten in Parijs willen dat ik kom!” (-) “Het ene succes na het andere, mijn schoonheid...” (-) “Ze denken dat ik een surrealist ben, maar dat ben ik helemaal niet.” (-) “We gaan daarover toch niet weer in discussie, hè? Definities doen er eigenlijk niet zoveel toe, Frida. Zolang je maar integer blijft.”

Inmiddels zijn er nieuwe boeken, catalogi en zelfs een speelfilm aan Kahlo gewijd. Voor degenen die die kent, heeft dit boek weinig nieuws meer te bieden.