Zwarte doos neergestorte Airbus beschadigd

PARIJS, 23 JAN. Het onderzoek naar de ramp met de Franse Airbus A-320 maandagavond bij Straatsburg, die 87 mensen het leven kostte, heeft nog geen duidelijke aanwijzingen over de oorzaak opgeleverd. Het onderzoek wordt bemoeilijkt door het feit dat de belangrijkste zwarte doos met vluchtgegevens ernstig is beschadigd.

De Franse "Algemene directie voor de civiele luchtvaart' (DGAC) besloot gisteren op grond van de eerste resultaten van het onderzoek dat er geen aanleiding is om de Airbus aan de grond te houden. Slechts negen inzittenden, onder wie een moeder en haar baby, overleefden de ramp. Het duurde ruim vier uur voordat ze door reddingsploegen in veiligheid konden worden gebracht.

Volgens DGAC-directeur Gourgeon is gebleken dat de Airbus van Air Inter vlak voor de landing op het vliegveld van Straatsburg “belangrijk maar niet dramatisch” daalde. Het toestel dat voor een lijnvlucht was vertrokken uit Lyon, daalde in minder dan 45 seconden van 5.000 tot 2.500 voet (800 meter). Gourgeon: “De gezagvoerder moet hebben geweten dat het abnormaal was dat hij zich op die plaats op 2.500 voet hoogte bevond.” De Airbus botste op de Mont Sainte Odile, een heuvel van 760 meter, op 18 kilometer van de landingsbaan.

De Airbustoestellen van Air Inter, een dochtermaatschappij van Air France, hebben drie zwarte dozen aan boord. De zogeheten Cockpit Voice Recorder (CVR) die de gesprekken in de cockpit registreert, is onbeschadigd teruggevonden. De geregistreerde gesprekken tussen de twee piloten onderling en tussen de gezagvoerder en de verkeerstoren van Straatsburg waren “volkomen klassiek”. Niets wijst erop dat de piloten zich realiseerden dat ze gevaarlijk laag gedaald waren.

De belangrijkste zwarte doos, de zogenaamde Digital Flight Data Recorder (DFDR), die alle gegevens over de vlucht van het vliegtuig vastlegt, is ernstig beschadigd door de brand die na de botsing uitbrak en het vliegtuig grotendeels vernietigde. De DFDR heeft zeven uur bloot gestaan aan grote hitte voordat het apparaat, om vier uur 's nachts, uit de smeulende resten kon worden gehaald. De Airbussen van Air Inter hebben nog een zwarte doos, een Quick Access Reader (QCR) die dezelfde functie heeft als de DFDR, maar die is minder geavanceerd. Dit apparaat is in goede staat teruggevonden.

Sommige organisaties van piloten hebben erop gewezen dat de Airbus niet is uitgerust met een Grown Proximity Warning System (GPWS), een systeem dat waarschuwt als een vliegtuig abnormaal dicht bij de grond komt. Het ontbreken van GPWS is een schandaal, aldus Etienne Lichtenberg, een Airbuspiloot, vanochtend in een Franse krant.

Lichtenberg wijst erop dat de piloten in een Airbus wel een overvloed aan gegevens van de computers in het toestel krijgen, maar “niet langer fysiek voelen” wat het toestel doet. “Krachtige wind kan tot gevolg hebben dat een vliegtuig extra aan hoogte verliest. Een piloot die de bewegingen van zijn toestel niet meer fysiek voelt, zal dan niet snel ingrijpen.”