Foto: ALBLASSERDAM - De autotunnel onder de Noord ...

Foto: ALBLASSERDAM - De autotunnel onder de Noord bij Alblasserdam wordt zaterdag officieel door minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) geopend.

De tunnel dient ter ontlasting van de brug over de Noord (een zijrivier van de Lek), een beruchte "flessehals' in rijksweg 15, de weg die Rotterdam met Duitsland verbindt. Elk etmaal rijden meer dan 65.000 auto's over deze brug. De tunnel is onderdeel van een nieuw tracé dat vijf kilometer lang is en uit twee maal drie rijstroken bestaat. De tunnel zelf is, inclusief op- en afritten, 1300 meter lang. Het aansluitende gedeelte van de rijksweg tussen Alblasserdam en Papendrecht is over een lengte van vier kilometer verbreed. Het bijzondere van de tunnel is vooral de private financiering ervan, waarmee de Tweede Kamer destijds na lange discussies heeft ingestemd. NMB Postbank en de Franse bank Société Générale hebben samen 300 miljoen gulden in de tunnelbouw geïnvesteerd. De exploitatiemaatschappij die zij samen hebben opgericht, ontvangt gedurende 30 jaar van het rijk een bedrag van ƒ 1,32 per voertuig dat de tunnel passeert. Omdat verwacht mag worden dat het rijk dit geld via tolheffing zal binnenhalen, zijn er voor zaterdag al acties aangekondigd van boze automobilisten. (Foto NRC Handelsblad/ Leo van Velzen)

ALBLASSERDAM - De autotunnel onder de Noord bij Alblasserdam wordt zaterdag officieel door minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) geopend. De tunnel dient ter ontlasting van de brug over de Noord (een zijrivier van de Lek), een beruchte "flessehals' in rijksweg 15, de weg die Rotterdam met Duitsland verbindt. Elk etmaal rijden meer dan 65.000 auto's over deze brug. De tunnel is onderdeel van een nieuw tracé dat vijf kilometer lang is en uit twee maal drie rijstroken bestaat. De tunnel zelf is, inclusief op- en afritten, 1300 meter lang. Het aansluitende gedeelte van de rijksweg tussen Alblasserdam en Papendrecht is over een lengte van vier kilometer verbreed. Het bijzondere van de tunnel is vooral de private financiering ervan, waarmee de Tweede Kamer heeft ingestemd. NMB Postbank en de Franse bank Société Générale hebben samen 300 miljoen gulden in de tunnelbouw geïnvesteerd. De exploitatiemaatschappij die zij samen hebben opgericht, ontvangt gedurende 30 jaar van het rijk een bedrag van ƒ 1,32 per voertuig dat de tunnel passeert. Omdat verwacht mag worden dat het rijk dit geld via tolheffing zal binnenhalen, zijn er voor zaterdag al acties aangekondigd van boze automobilisten. (Foto NRC Handelsblad/ Leo van Velzen)