Dico voelt recessie in bed-verkoop

ROTTERDAM, 23 JAN. Beddenfabrikant Dico uit het Brabantse Uden heeft een tegenvallend jaar achter de rug. De omzet van het bedrijf is “door de recessie” gedaald tot 118,4 miljoen gulden, een verschil van 1,5 procent ten opzichte van 1990. De winst nam met 25 procent af tot ruim 4 miljoen gulden.

Vooral in de beddenmarkt van Groot-Brittannië en de Verenigde Staten werden de gevolgen van economische malaise gevoeld. In Frankrijk, Duitsland en het Verre Oosten steeg de omzet licht.

Dico maakt allerlei soorten stalen bedden: stapelbedden, vouwbedden en gewone bedden. “Wij produceren tussen de 500.000 en één miljoen ligplaatsen per jaar”, aldus woordvoerder Winkel van Dico. Daarnaast maakt Dico losse "kopstukken' en bodems voor bedden.

Er is geen sprake van een duidelijke "mode' in de beddenbranche: zwart, wit en messing zijn “al jaren” de meest verkochte kleuren, zegt de woordvoerder. De doelgroep van Dico bestaat “hoofdzakelijk uit jonge mensen, ongeveer tot middelbare leeftijd”.

Dico heeft vestigingen in Italië, Frankrijk, Groot-Brittanië, België Duitsland en Spanje, de meeste EG-landen, de Verenigde Staten en Hongkong. De meeste vestigingen zijn verkoopkantoren, de beddenproduktie vindt plaats in Uden en in het Belgische Maaseik.

Het Brabantse bedrijf verwacht op basis van “informatie uit de markt” dat de recessie niet zal aanhouden en dat de omzet en het resultaat zich “positief zullen ontwikkelen”.