Taxichauffeurs in Amsterdam zijn "schorremorrie' beu

AMSTERDAM, 21 JAN. Meer dan honderd taxichauffeurs verzamelden zich vanmorgen op de Dam om te protesteren tegen een schietpartij gisteravond in Amsterdam-Zuidoost. Een 25-jarige chauffeur werd rond half acht neergeschoten door drie passagiers, die hem vermoedelijk wilden beroven. De man is nu buiten levensgevaar.

Terwijl de Dam langzaam volloopt met taxi's vormen zich in de vrieskou her en der groepjes chauffeurs. “Wij worden aan alle kanten gepakt. Als het niet door het schorremorrie is, dan staat de politie wel klaar, of de snorders”, schreeuwt Ron. Collega's vallen hem van alle kanten bij. “Het ligt aan de politie. Ze moeten de Zeedijk leegvegen. Kijk eens naar de overkant”, zegt Stanley. “Daar staan ze coke te dealen, en wij krijgen ze met hun neus vol in onze taxi.”

Om kwart over tien rijden de chauffeurs in optocht naar het stadhuis en blokkeren ze het Waterlooplein. Daar wordt geld ingezameld voor het slachtoffer van de schietpartij. Rond elf uur wordt de blokkade opgeheven, en verspreiden de taxi's zich over de standplaatsen in de hoofdstad.

De 25-jarige chauffeur die gisteravond werd neergeschoten pikte rond half acht bij het Centraal Station drie passagiers op. Bij aankomst bij het opgegeven adres in de Bijlmermeer trok een van de mannen een vuurwapen. De chauffeur probeerde het wapen te grijpen, waarna een vechtpartij ontstond. De passagiers stapten uit de auto en schoten door een zijruit op de chauffeur, terwijl deze probeerde weg te rijden. De man werd geraakt in een been en in de borststreek.

De gewonde chauffeur riep via de mobilofoon om hulp. Hij kondigde aan op eigen kracht naar het ziekenhuis AMC te rijden, maar verloor halverwege het bewustzijn. Zijn taxi kwam tot stilstand tegen een vangrail bij de Gooiseweg, waar zijn collega's hem vonden en naar het ziekenhuis brachten. Collega's van de chauffeur begonnen tevergeefs een klopjacht op de daders. De politie heeft een team van tien rechercheurs op de zaak gezet, maar kon vandaag nog geen vorderingen in het onderzoek melden.

Pag 2:

Chauffeurs klagen steen en been

Na het bekend worden van de schietpartij legden honderden taxichauffeurs in de drie grote steden vannacht het werk neer. In de hoofdstad kwamen zo'n honderd chauffeurs bijeen op de Dam voor een stil protest, in Rotterdam werd de Coolsingel deels afgesloten door ongeveer zeventig chauffeurs en werd er tussen elf uur en twee uur alleen nog maar in noodgevallen gereden. In Den Haag kwamen eveneens zo'n zeventig chauffeurs van verschillende bedrijven bijeen bij het Centraal Station voor “werkoverleg”. Rond half drie werden de acties voorlopig beëindigd.

De protesterende chauffeurs beklaagden zich vanmorgen op de Dam met name over het toenemende geweld in de hoofdstad. “Het gaat niet alleen om ons, maar ook om de conducteurs en de tramchauffeurs. De helft van de passagiers loopt tegenwoordig met een mes op zak”, denkt Ron. “Iedereen vindt ons sinds dat gedoe met de treintaxi's het gajes. Natuurlijk zijn we geen koorknaapjes, dat kan je beter ook niet zijn als je 's nachts op de Bijlmer rijdt. Maar ze vergeten dat wij het zijn die bij een steekpartij de gewonden naar het ziekenhuis rijden.”

Geklaagd werd er ook over bijkomende zaken, zoals de nieuwe "taxi-onvriendelijke' inrichting van het Damrak en de "snorders', de zwartrijders die met name in de Bijlmermeer actief zijn. Maar wat overheerste was een gevoel van machteloosheid. Chauffeur John: “Passagiers lopen weg zonder te betalen, maar als je daar tegen optreedt, is het wederrechtelijke vrijheidsberoving. Ze mogen een pistool op je slaap zetten, maar als je een krik of een gummiknuppel onder je stoel hebt, verlies je je vergunning. Ze schoppen deuken in je auto, en die mag je dan zelf betalen.”

Roos, een van de zeldzame vrouwelijke taxichauffeurs, vindt dat het mogelijk moet zijn om klanten te weigeren: “Laatst heb ik voor Centraal Station een klant geweigerd die stomdronken was en in zijn broek had gepiest. Maar mijn kenteken onthield hij wel, mooi dat ik de volgende dag moest voorkomen.” Een collega relativeert de bezwaren: “Natuurlijk krijgen we 's nachts de dronkenlappen en het gajes. Het is nu eenmaal een gevaarlijk beroep. Zelfs als ze bijvoorbeeld een tussenschot tussen chauffeurs en passagiers zouden plaatsen, kunnen ze je pakken wanneer je hun bagage uitlaadt.”

De meest concrete klacht geldt het feit dat chauffeurs van de Taxicentrale niet langer mogen rijden met een open kanaal. “De centrale vindt dat er teveel geluld wordt over de mobilofoon. Maar het resultaat is dat we met zijn zevenhonderd chauffeurs op een paar kanalen zitten. 's Nachts kom je er zelfs op het noodkanaal niet doorheen”, aldus chauffeur John. “Ze doen helemaal niets aan onze veiligheid bij de Taxicentrale, dat mag je voor die vijfhonderd gulden die we ze per maand betalen, toch verwachten.”

Directeur W. van Klink van de Taxicentrale reageert geprikkeld op dit verwijt: “Ze rijden toch allemaal met open mobilofoon, of dat nu verboden is of niet.” Voor het stadhuis eisten enkele taxichauffeurs vanmorgen dat er een sattellietsysteem werd aangeschaft voor de interne communicatie.