Overname VCST eerste stap Begemann in auto-branche

SINT-TRUIDEN, 16 JAN. De Belgische auto-onderdelenfabrikant Volvo Car Sint Truiden (VCST) moet de kern worden van de vervoersactiviteiten van het Begemann-concern. Begemann-voorzitter Joep van den Nieuwenhuyzen zei dat gisteren op de persconferentie, waarop bekend werd gemaakt dat Begemann een belang van 55 procent in VCST heeft verworven. Volgens Van den Nieuwenhuyzen was het de honderdste overname van Begemann sinds het bestaan van de bedrijvengroep, die in maart tien jaar bestaat.

“We waren zeer onder de indruk over de prestaties van VCST en hun hoogwaardige know-how,” motiveerde Van den Nieuwenhuyzen de overname op de persconferentie. VCST levert onderdelen voor de autoindustrie, houdt zich bezig met de oppervlaktebewerking van metalen en maakt de versnellingsbak onder die in de jaren zeventig als het "pientere pookje' werden aangeprezen en welke in het jargon met continu variabele transmissie worden aangeduid.

Van den Nieuwenhuyzen ziet voor deze transmissie, waar alle Daf's mee waren uitgerust en een deel van de nu uit de produktie genomen Volvo 300-serie, mogelijkheden in Rusland: “Ik bezocht de autofabriek Kamaz ten oosten van Moskou, daar produceren ze een auto die in 32 seconden van nul tot honderd optrekt. Dat lijkt me voor verbetering vatbaar.”

Voorlopig blijft Nedcar, het uit vorig jaar stammende samenwerkingsverband van Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse Staat, de belangrijkste afnemer van VCST. Zeventig procent van de omzet van VCST is bestemd voor de Volvo-400 serie, die Nedcar in Helmond bouwt. Directeur F. Sevenstern van Nedcar en president-directeur L. Van Kauter van VCST benadrukken dat de relatie tussen hun bedrijven behouden blijft. Sevenster zal VCST zelfs helpen met het vinden van klanten: “Ik zal ook mijn best doen om Mitsubishi voor de produkten van VCST te interesseren.” "VCST' zal als naam gehandhaafd blijven, zij het alleen als afkorting.

Begemann, dat de overneming uit eigen middelen financiert, was voor VCST de meest aantrekkelijkste kandidaat. Van Kauter: “Begemann was in het bedrijf als geheel geïnteresserd, niet in de losse delen. Met de continuiteit in het achterhoofd was dat voor ons een belangrijke voorwaarde”. Ook Van den Nieuwenhuyzen benadrukt dat het Belgische bedrijf intact zal blijven. Directeur Van Kauter zal zijn functie behouden.

De resterende 45 procent van de aandelen zijn in handen van vier Belgische investeringsmaatschappijen: Alinvest, Sidinvest, de Nationale Investeringsmaatschappij en de Gewestelijke Investeringsmaatschappij van Vlaanderen (GIMV). Deze maatschappijen hadden sinds 1984 elk 9 procent van de aandelen VCST in handen en krijgen er nu dus 9 procent bij. Begemann heeft met de investeringsmaatschappijen afgesproken dat de huidige aandeelhouders een voorkeursrecht hebben bij een eventuele verkoop van VCST-aandelen.

Van den Nieuwenhuyzen zegt nog niet te weten hoe het bestuur van VCST eruit zal zien, maar dat er een Begemann-bestuurders commissaris bij VCST zullen worden, lijkt hem “aannemelijk”.