AH voert in alle filialen betaalautomaat in; Beanet breekt oppositie tegen elektronisch betalen

ROTTERDAM, 16 JAN. Albert Heijn zal als eerste grote supermarktketen in Nederland op grote schaal betaalautomaten invoeren. De onderneming heeft hiertoe een contract afgesloten met Beanet, waardoor haar klanten over drie jaar in alle (nu) 550 AH-vestigingen met bankpas en PIN-code kunnen betalen.

Volgens Albert Heijn zal een elektronische betaling zijn klanten straks niets extra's kosten. “Bij de huidige manieren van betalen maken we ook kosten. We denken dat elektronisch betalen niet duurder hoeft te zijn”, aldus een woordvoerder.

Beanet, beheerder van het netwerk tussen betaalautomaten (BEA's) en de computers van de banken, beschouwt het contract met Albert Heijn als een doorbraak. Het bedrijf wil eind 1994 15.000 betaalautomaten aangesloten hebben op zijn netwerk, nu zijn het er nog 4600. Hoeveel automaten AH zal installeren, is onduidelijk.

Tot voor kort weigerden grote winkelketens zaken te doen met Beanet, een volle dochter van de banken. Onder meer de Raad voor het Filiaal- en Grootwinkelbedrijf, waarvan Albert Heijn een prominent lid is, noemde de tarieven die het bedrijf per transactie rekent “veel te hoog”. Ook stoorden ondernemers zich aan het ontbreken van mogelijkheden tot onderhandeling.

Vorige week maakte Beanet bekend zijn tarieven te verlagen en introduceerde het quantumkortingen. Volgens Beanet heeft de snelle groei van het aantal betaalautomaten in Nederland de prijsdaling mogelijk gemaakt. Volgens ondernemersorganisaties heeft de trage penetratie van betaalautomaten Beanet gedwongen tot aanpassing van de tarieven. De banken hebben tientallen miljoenen in bedrijf en elektronische infrastructuur gestoken; Beanet kan pas rendabel werken als het netwerk massaal wordt gebruikt.

Tot nog toe is de betaalautomaat eigenlijk alleen bij benzinestations ingeburgerd. De geestdrift over het gebruik ervan is overigens bekoeld nadat een aantal pomphouders besloot om klanten een opslag wegens Beanet-kosten in rekening te brengen.

Het laagste standaardtarief dat Beanet per 1 april zal hanteren, is 15 cent voor elke transactie die het aantal van 15.000 per maand overschrijdt. Omdat Albert Heijn straks 45 miljoen elektronische betalingen per jaar garandeert, gunt Beanet de winkelketen nog een extra korting van twee cent per transactie. Dat scheelt 75.000 gulden per maand. Als de onderneming maximaal profiteert van de kortingen voor grootgebruikers - aannemelijk, gegeven haar schaalgrootte - kost de maandelijkse verwerking van gemiddeld 3,75 miljoen elektronische betalingen door Beanet amper 400.000 gulden.

Albert Heijn komt tot zijn raming van 45 miljoen elektronische betalingen op basis van experimenten met betaalautomaten die het eerder heeft uitgevoerd. Enkele jaren geleden installeerde AH in 25 filialen automaten, die betalingen met Giromaatpassen van de Postbank accepteerden. Ook nam AH in 1989 deel aan de proef met chipkaarten in Woerden. Een Beanet-terminal is in Eindhoven beproefd.

Bij de Raad FGB was vanmorgen desgevraagd nog geen commentaar te krijgen op de overeenkomst tussen Albert Heijn en Beanet. Men beraadde zich op een standpunt. In de detailhandel geldt Albert Heijn als een voortrekker op menig terrein. Doordat deze marktleider in de "food-sector' in zee is gegaan met Beanet, lijkt de georganiseerde oppositie verzwakt.