Pakhoed en ECT praten samen over Maasvlakte

ROTTERDAM, 15 JAN. Containeroverslagbedrijf ECT en havenconcern Pakhoed praten sinds oktober vorig jaar met elkaar over de afstemming van de bouw van nieuwe containerterminals op de Maasvlakte. De Rotterdamse havenbedrijven willen voorkomen dat er overcapaciteit ontstaat in de haven. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, de Gemeente Rotterdam en de ministeries van economische zaken en verkeer en waterstaat zijn ook betrokken bij de besprekingen, evenals Internatio-Müller en Nedlloyd, die allebei een belang van 44 procent in ECT hebben,

De "beraadsgroep' vergadert onder voorzitterschap van oud-minister dr P. Winsemius. Hij doet dit op persoonlijke titel en niet in zijn functie als medewerker van organisatieadviesbureau McKinsey. De partijen willen zo snel mogelijk consensus bereiken over investeringen ten behoeve van containeroverslag op de Maasvlakte.

Zowel ECT als concurrent Unitcentre, een volle dochter van Pakhoed, zijn van plan faciliteiten voor de overslag van containers op de Maasvlakte te bouwen. ECT wil daar voor het jaar 2000 acht terminals bouwen. Unitcentre is nu alleen nog actief in de Waalhaven. De klanten van Unitcentre komen echter met containerschepen met steeds grotere diepgang die de Waalhaven niet meer kunnen bereiken. Dit was voor Unitcentre aanleiding ook plannen te maken voor een terminal dichter bij de zee op de Maasvlakte.

Voor het bouwen van de containerterminals zijn de havenbedrijven afhankelijk van de rijksoverheid en de gemeente Rotterdam. Die moeten investeren in de noodzakelijke infrastructuur. Ze zullen dat pas doen wanneer duidelijk is dat geen overcapaciteit zal ontstaan.

Het Gemeentelijk Havenbedrijf verwacht een sterke groei van de containeroverslag in de haven. Naar schatting zullen in 2010 zes miljoen containers worden overgeslagen, tegen 2,5 miljoen in 1989.