Foto: UTRECHT - Met ingang van de zomerdienst van ...

Foto: UTRECHT - Met ingang van de zomerdienst van dit jaar zullen de eerste dubbeldekkers van een nieuw model op het Nederlandse spoorwegnet rijden.

Zo'n nieuwe dubbeldekker was gisteren op het centraal station in Utrecht te zien. De nieuwe treinen moeten het capaciteitstekort bij de NS helpen wegwerken. Het besluit om ze aan te schaffen dateert al van 1989; tot begin 1994 zullen 258 Duitse dubbeldeksrijtuigen (die in stellen van drie of vier rijtuigen worden gebruikt) en 81 Franse locomotieven worden afgeleverd. De nieuwe dubbeldekkers onderscheiden zich van het bestaande type door zowel hun uiterlijk als door enkele technische foefjes. Opvallend is de "sluitfluit'; een schril geluid om aan te geven dat de deuren van de trein die op het punt staat te vertrekken, binnen ongeveer drie seconden automatisch zullen sluiten. De nieuwe treinen bevatten "nooduitstapvensters'. Dat venster kan in geval van nood worden verwijderd door met een handgreep het raamrubber door te snijden. In deze dubbeldekkers ontbreken dus de gebruikelijke noodhamertjes, die volgens de NS veelvuldig werden gestolen. Het interieur is in de tweede klas overwegend groen van kleur en in de eerste blauw. (Foto NRC Handelsblad/Freddy Rikken)